4 av 10 har ljugit för sin partner om hur mycket de har spenderat

February 19, 2021

Nästan hälften (41%) av alla svenskar i ett förhållande har dolt eller ljugit för sin partner om kostnaden för ett köp, visar en ny studie från Klarna. Män ljuger oftast om vad de har spenderat på elektronik och spel, medan kvinnor döljer kostnaden för kläder och inredning. Människor är mer ärliga i norra Sverige när det gäller shopping jämfört med i Stockholm och södra delen av landet.

Klarna har gjort en undersökning för att ta reda på mer om svenskarnas attityder till att hantera pengar i relationer. Det visar sig att 41% av alla respondenter som är i ett förhållande har dolt eller ljugit om kostnaden för ett köp till sin partner.

- Att unna sig själv något extra kan vara knepigt om man lever i ett hushåll med delade utgifter och en gemensam budget. Det kan vara en av anledningarna till att nästan hälften av de tillfrågade säger att de har dolt eller ljugit för sin partner om sina inköp. En annan anledning kan vara att något blev dyrare än vad man först planerat, så man väljer att inte avslöja det verkliga priset för att slippa kritik om att man spenderat för mycket, säger Niklas Gillström, press- och public affairschef Klarna.

Män och kvinnor ljuger oftast om köpen de känner mest passion för

Klarnas studie visar att det är något vanligare att män har ljugit eller dolt kostnaden för sin partner än vad kvinnor har (42% mot 39%). Men produktkategorierna som män och kvinnor ljuger om skiljer sig åt; män är mer benägna att ljuga om elektronik (36% hävdar att de har gjort detta) och spel (22%), medan kvinnor oftare döljer kostnaden för kläder (41% hävdar att de har gjort detta) och heminredning (24%). Detta korrelerar med Klarnas transaktionsdata, som visar att män och kvinnor gör en majoritet av alla inköp i de kategorier som de oftast ljuger om sin konsumtion inom.

- Slutsatsen är att konsumenter i högre utsträckning tenderar att ljuga om den shopping de gör oftast. Kvinnor köper mer kläder online än män, och män köper mer elektronik än kvinnor, så det är ingen överraskning att det är de kategorierna som de också mest sannolikt döljer kostnaden för, säger Niklas Gillström.

Vanligare att småbarnsföräldrar döljer kostnaden för sin shopping

Familjesituation är en viktig faktor bakom beslutet att inte vara ärlig med sin partner om vad saker och ting har kostat. Gruppen där det är vanligast att dölja eller ljuga om kostnaden för inköp är bland de som har familj med småbarn, visar Klarnas undersökning (45% av respondenterna i den här kategorin hävdar att de har gjort detta). Unga vuxna utan barn är den grupp som är mest öppna med sin partner kring kostnaden för vad de köper (67% hävdar att de aldrig har dolt eller ljugit om kostnaden för ett köp).

- Hushållsekonomin är ofta som tuffast under småbarnsåren eftersom man har fler munnar att mätta. Därför blir ekonomi en fråga som oftare leder till diskussion. Att då och då dölja utgifter för att slippa dessa diskussioner är naturligt, säger Niklas Gillström.

Stockholmare är mindre transparenta än norrlänningar

Det går även att se regionala skillnader i hur öppna människor är gentemot sin partner kring kostnader för sina inköp. I norra Sverige är människor mer ärliga när det gäller sin shopping, då 68% av respondenterna hävdar att de aldrig har ljugit om ett köp. Det kan jämföras med Stockholm där samma siffra är 51%, och södra delen av Sverige 58%.

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av YouGov på uppdrag av Klarna och genomfördes 29/1-2/1 2021. Totalt genomfördes 1014 intervjuer via YouGovs panel med personer äldre än 18 år.

Niklas Gillström
Press- och public affairschef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.