Julhandeln på nätet fortsätter öka och män shoppar så sent och billigt som möjligt

December 18, 2018

- Det ser ut som att män shoppar senare än kvinnor under årets julhandel. Män har, jämfört med kvinnor, ökat sin relativa andel köp under de första veckorna i december, men samtidigt sänkt snittordervärdet jämfört med övriga året. Vi kan bara spekulera i vad det beror på, men männen tycks ha haft lite sämre framförhållning och tycks dessutom köpa lite billigare saker i december jämfört med hur de handlar resten av året - om det är julklappar återstår att se på måndag, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Så här långt in i december har männen fördubblat antalet köp inom varukategorierna mode och skönhet jämfört med det årliga genomsnittet, medan motsvarande siffra är oförändrad bland kvinnor. För köp av elektroniska varor är situationen omvänd, där har kvinnor spenderat tredubbelt samtidigt som männens köpbeteende är oförändrat.

Julhandeln på nätet växer men fortsätter tappa jämfört med Black Week

Onlinehandeln under de första veckorna i december fortsätter växa, men har precis som förra året en betydligt lägre tillväxt än Black Week. Orsaken till detta finns möjligtvis i att fler planerar sina köp till den stora shoppingveckan i slutet av november när många butiker erbjuder stora prisreduceringar. Detta var också tydligt när Klarna genomförde en undersökning* bland sina användare inför Black Friday, då hälften av de som planerat att handla då även tänkt passa på att köpa julklappar.

Kuriosa om näthandeln under de första veckorna i december med kommentar från Klarnas expert på konsumentbeeteende, Viveka Söderbäck.

• De yngre handlar mindre än vanligt

“Samtliga åldersgrupper ökar sina köp jämfört med det årliga genomsnittet, förutom 18-25-åringar som minskar både antalet köp och pengarna de spenderar. Det verkar alltså som om Sveriges mammor och pappor får önska sig snälla barn i julklapp, snarare än inslagna paket.”

• Silversurfarna fortsätter öka sina köp explosionsartat

“Jämfört med det årliga genomsnittet ökar både antalet köp och pengarna som spenderas i december mer ju äldre kunden blir, och den allra största ökningen ser vi bland våra användare som är 66 år eller äldre. Förklaringen kan både vara att äldre nätshoppare är givmilda individer, eller att de kanske föredrar näthandeln över trängseln i vanliga butiker och köpcentrum under julruschen.”

• Män spenderar mindre pengar på varje köp

“Snittordervärdet på köp från män sjunker under de första veckorna i december jämfört med året i övrigt, medan motsvarande siffra förblir oförändrad bland kvinnor. En genomsnittlig dag gör kvinnor fler köp och spenderar totalt sett mer pengar online medan män spenderar mer pengar på varje köp, och detta gäller även under julhandeln i december.”

• Mest populära varukategorierna bland män och kvinnor

“Jämfört med det årliga genomsnittet ökar kvinnor främst antal köp av elektroniska varor och underhållning, medan män istället ökar sina köp av underhållning och mode. Denna statistik kanske ger dig en liten förhoppning, eller farhåga, huruvida du kommer få ett mjukt eller hårt paket till jul.”

* 587 svenskar deltog i Klarnas undersökning

Johanna Nyman, Senior Manager Communications

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 100 000 anslutna handlare. Klarna har 2 000 anställda,är verksamt i 14 länder och har idag 100 000 anslutna handlare.