Klarna lanserar ‘Boost’ för att accelerera SME-tillväxt

November 19, 2018

Boost exempel 1

Stockholm, 19 november 2018 - Klarna offentliggör idag ett nytt initiativ - Boost - för att stödja små och medelstora handlare i att accelerera tillväxten. Boost som nu är tillgängligt på sju marknader, är ett finansieringsprogram med en enkel ansökningsprocess, som gör det möjligt för handlare att snabbt få tillgång till finansiering och minska eventuell stress kopplad till finansiering.

För entreprenörer och småföretag är kassaflödet ofta ett av de största hindren när de vill ta nästa steg i sin utveckling. Att anställa extra personal, bygga en ny webbplats eller skapa marknadsföringskampanjer kan snabbt bli en barriär snarare än en milstolpe. Att få tillgång till finansiering är ofta en tidskrävande och komplicerad process som kräver att företagare investerar mycket tid och kraft som skulle kunna utnyttjas bättre på annat håll. Med Boost möjliggör Klarna för små och medelstora företag att ansöka om ett kontant förskott genom en snabb, friktionsfri och transparent process och därigenom omedelbart öppna upp möjligheter för framtida tillväxt.

Robin Hammar, produktchef Boost, Klarna: "Vi på Klarna ser våra handlare som partners och frågar regelbundet vad mer vi kan göra för att hjälpa till att lösa deras vardagliga problem. För SMEs är tillgången till finansiering för mindre uppgraderingar av butiken eller för att attrahera nya kunder alltid överst på listan. Med lanseringen av Boost är vi glada att kunna erbjuda den efterfrågade finansieringen samtidigt som vi ser till att hela låneprocessen, från ansökan och till full återbetalning, är smoooth. Vi har testat den här produkten under en tid och återkopplingen från handlare över flera marknader har varit mycket positiv och uppmuntrande så värdet vi levererar till dem är tydligt.”

Handlare som använder Klarna kan nu på några få minuter ansöka om ett lån i Boost-appen på Klarnas Merchant Portal, eller genom en widget på anslutna partnerplattformar. Handlaren väljer storlek på lån och hur snabbt de vill betala tillbaka och när det godkänts finns pengarna tillgängliga redan nästa dag. Det finns inga långa frågeformulär eller komplicerade avtal som ska granskas. Kostnaden för lånet är en fast avgift, synlig direkt i appen, och inga andra avgifter tillkommer. Detta gör det enkelt för handlare att utvärdera kostnaden och om man ska begära finansiering för den specifika investeringen. Lånet återbetalas baserat på den dagliga försäljningen. Den fasta avgiften innebär att när försäljningen ökar så återbetalas lånet snabbare. Under lågintensiva försäljningsperioder minskar det dagliga återbetalningsbeloppet. Detta säkerställer att handlare alltid har ett kassaflöde för att stödja sin dagliga verksamhet.

Michael Rouse, Chief Commercial Officer, Klarna: "Sedan start har Klarna hjälpt tusentals handlare att växa genom att skapa bästa möjliga shoppingupplevelse för deras kunder. Med Boost skapar vi nu en enkel finansieringsprodukt för dem, vilket demokratiserar och förenklar tillgången till kapital för SMEs som ofta har tuffa och besvärliga processer med traditionella långivare. Det här är är handlare som vi känner och arbetar med varje dag och att denna tjänst nu finns tillgänglig för dem innebär att de kan hålla fokus på vad som är viktigast för att växa sin verksamhet. I slutändan kommer Boost att hjälpa dem att konkurrera mer effektivt på sina nyckelmarknader och accelerera tillväxten."

Boost är en av flera produkter i det växande erbjudandet till SMEs. Klarna lanserade nyligen en automatisk process för att börja använda Klarna över ett ökande antal e-handelsplattformar. Den automatiska processen gör det ännu enklare för SMEs att erbjuda en exceptionell kundupplevelse genom Klarna och därigenom eliminera onödig friktion i samband med utcheckningen. Klarna har också lanserat ett verktyg som gör det möjligt för handlare att analysera sina försäljningsdata för att bättre förstå sin nuvarande kundbas och stödja dem i att förvärva nya kunder.

Boost finns för närvarande i Danmark, Finland, Nederländerna, Norge, Sverige, Tyskland och Österrike för utvalda handlare och kommer att vara tillgängligt för alla från början av december. För mer infomration, vänligen besök: https://www.klarna.com/se/foretag/products/boost/

För att logga in på Merchant Portal, vänligen besök: https://eu.portal.klarna.com/

**********

Johanna Nyman, Senior manager Communications & PR
press@klarna.com

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 100 000 anslutna handlare. Klarna har 2 000 anställda och är verksamt i 14 länder.