Klarna lanserar Money Story: ska hjälpa svenskarna att hålla årets vanligaste nyårslöfte

January 25, 2023

PR MoneyStory Generic SE

Nu lanserar Klarna ‘Money Story’ – en personlig överblick över dina Klarna-relaterade utgifter från det gångna året. Genom att erbjuda tydliga insikter om köpbeteende på ett engagerande sätt, syftar ‘Money Story’ till att göra privatekonomin mer överskådlig och samtidigt uppmuntra till smartare ekonomiska vanor inför det nya året.

Stockholm, 25 Januari, 2023 – Att bli mer ekonomisk är ett återkommande nyårslöfte bland svenskarna. Enligt Klarnas undersökning var ‘att spara eller spendera mindre pengar’ det vanligaste nyårslöftet i Sverige inför 2023 – framför både träning och leva/anamma ett mer hälsosamt liv. Nyårslöften är som bekant svåra att hålla men med nya ‘Money Story’ vill Klarna hjälpa konsumenter att hålla nyårslöftet att ‘spara och spendera mindre pengar’ genom att ge tydliga insikter om köpbeteende som kan översättas till smartare ekonomiska vanor inför 2023.

Genom ett sociala medier-inspirerat “story”-format visualiserar Money Story konsumenternas köpmönster och gör det lätt för var och en att förstå sitt personliga köpbeteende från det gångna året. Genom animerade quizfrågor som uppmanar konsumenter att reflektera kring hur de spenderat sina pengar under 2022, ämnar Money Story att göra privatekonomi mer engagerande. Förutom det totala beloppet man spenderat under 2022, kan konsumenter också få insikter nedbrutna på månad, e-handlare och kategori. Money Story inkluderar data från alla köp man gjort med Klarna, inklusive genom Klarna-appen, Klarna-kortet och anslutna handlare.

Nudging mot smartare privatekonomiska vanor

För att hjälpa konsumenter att översätta insikterna från Money Story till smarta ekonomiska vanor, uppmuntras användare att upptäcka och testa Klarnas privatekonomiska verktyg, såsom budgetverktyget och den månadsvisa översikten över ens utgifter. Utöver verktyg som kan hjälpa en att få ordning på privatekonomin finns ytterligare funktioner; såsom notiser vid prissänkningar och det nyligen lanserade prisjämförelseverktyget. Därmed särskiljer sig Klarna-appen som ett oumbärligt verktyg för den som vill vara smart med sin ekonomi.

– Vårt mål med Money Story är att göra privatekonomin mer överskådlig för miljontals konsumenter. För Klarnas kunder kommer detta bli första gången de får en sammanfattande överblick över deras Klarna-utgifter från det gångna året. Genom att gamifiera konsumenternas shopping och utgifter hoppas vi kunna inspirera användare att skaffa sig en bättre kontroll över sin privatekonomi, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Användare i USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige kan nu se sin Money Story gratis i Klarna-appen.

Bilder och videomaterial på Money Story kan laddas ner här

Om undersökningen:
Undersökningen är gjord av Dynata på uppdrag av Klarna där man ställt frågor till totalt 17 540 respondenter i åldrarna 18-65 år. Totalt har personer från 17 länder deltagit i undersökningen där minst 1052 svenskar svarat på frågor. Undersökningen genomfördes i oktober 2022.