Klarna lanserar ny shoppingfeature i appen

November 20, 2018

David Fock, CPO, Klarna

Stockholm, 20 november 2018 - Idag offentliggör Klarna sin senaste feature för svenska appanvändare - shoppingwebbläsaren. Med den nya shoppingwebbläsaren får appanvändare möjligheten att handla på nätet och använda Klarnas populära betalningsmetoder var de vill. Det här är det senaste tillskottet till Klarnas kundfokuserade produktsortiment, med det övergripande målet att skapa en oslagbar shoppingupplevelse samtidigt som kunden får hjälp att minska meningslös tid som läggs på att hantera pengar och inköp.

Den nya shoppingwebbläsaren i appen gör det möjligt att använda Klarna överallt, precis som med det tidigare lanserade Klarna-kortet, men denna gång med fokus på e-handel. I kombination med andra appfunktioner - som ger flexibilitet i hur och när kunder ska betala, kontoinformation, bilder över inköp, kontroll av köputrymme, enkel hantering av returer, vänliga påminnelser att betala fakturor i tid, en 24/7 kundservicechatt - får appanvändare en unik kombination av shoppingupplevelse och översikt över privatekonomin på en och samma plats.

Med den nya shoppingwebbläsaren kan appanvändare:

• Surfa runt och handla i nätbutiker med alla fördelar Klarna erbjuder

• Skapa en ‘wishlist’ med produkter de önskar att köpa vid ett annat tillfälle

• Få alla sina Klarna-handlare samlade på ett ställe vilket gör det ännu enklare att handla på nätet

• Uppleva exakt samma friktionsfria kassaupplevelse med befintliga Klarna-handlare som de är vana vid, samt få inspirerande material, erbjudanden m.m. från sina favorithandlare

• Få möjligheten att skapa ett virtuellt engångskort för att kunna dra nytta av hela Klarna-upplevelsen hos icke-Klarna-handlare

För befintliga Klarna-handlare innebär shoppingwebbläsaren en extra försäljningskanal att nå kunder genom och därmed också en möjlighet till att öka försäljningen. Klarna-handlare kommer också att kunna säkra en större närvaro i Klarna-appen, eftersom de kommer att få sin egen varumärkessida för att posta t.ex. inspirerande material och erbjudanden för att öka kundernas engagemang. Från varumärkessidan skickas appanvändarna till handlarens egna nätbutik med bara ett klick.

För icke-Klarna-handlare kommer appanvändare att bli ombedda att skapa ett virtuellt engångskort baserat på några enkla nyckelfakta, inklusive vilken webbutik de vill handla från, hur mycket de vill handla för och vilken av Klarnas betalningsmetoder de vill använda sig av. Det virtuella kortet är sedan tillgängligt i appen i 24 timmar. När appanvändaren når utcheckningen väljer de kortbetalning och sedan är informationen från det virtuella kortet automatiskt förifylld och de kan fortsätta med inköpet. Appanvändare kommer att kunna handla från flera icke-Klarna-handlare genom att skapa nya virtuella kort för varje butik. Appanvändarna kommer också att kunna nyttja populära Klarna-fördelar, till exempel ‘try before you buy’ och Köparskyddet överallt på nätet. Detta är nästa steg för att skapa en överlägsen shoppingupplevelse med frihet och flexibilitet för appanvändare att välja var, när och hur de vill handla med Klarna.

David Fock, Chief Product Officer på Klarna, säger: "Som appanvändare kan du nu uppleva smidigheten med Klarna var du vill. Shoppingwebbläsaren är enkel att använda, flexibel och ger appanvändare total kontroll över sina inköp, vilket skapar en bättre shoppingupplevelse. För nuvarande Klarna-handlare har vi utvecklat shoppingwebbläsaren för att de ska få en extra kanal att engagera sina nuvarande och nya kunder i och därigenom driva trafik och försäljning via Klarna-appen."

Klarnas app uppdateras regelbundet med nya och inspirerande features för att göra hela shoppingupplevelsen ännu smidigare och roligare.

För mer information, vänligen besök: www.klarna.com/smoooth-app/

**********

Johanna Nyman, Senior manager Communications & PR

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 100 000 anslutna handlare. Klarna har 2 000 anställda och är verksamt i 14 länder.