Klarna poistaa turhat maksut: “Kuluttajan pitää pystyä ymmärtämään, mitä ostos todellisuudessa maksaa”

September 27, 2021

PinkStandard NoMoreUnreasonableFees Emotional 002 3x2

Klarna poistaa kaikki aloitus- ja käsittelykulut tehdäkseen luotolla tehtävien ostosten kokonaiskustannuksista ymmärrettävämpiä kuluttajille. Klarnan erämaksua käyttävät asiakkaat maksavat muutoksen jälkeen ostoksen hinnan lisäksi vain ennalta määrätyn koron. Lisäksi myöhästyneiden maksujen viivästyskorko poistetaan. Näillä muutoksilla Klarna haluaa tarjota vastuullisemman vaihtoehdon verkossa maksamiseen ja asettaa uuden standardin luottoalalle.

YouGov:n Klarnalle toteuttama kysely osoittaa, että monet luottoa käyttävät suomalaiset tekevät ostoksia ymmärtämättä ostostensa kokonaiskustannuksia. Yougovin kyselystä käy ilmi muun muassa, että:

• 48 % suomalaisista ei ymmärrä eroa nimelliskoron ja todellisen koron välillä
  • Vain 34% on sitä mieltä, että pankit ja luottoyritykset viestivät avoimesti ja rehellisesti maksuratkaisujensa käytön todellisista kustannuksista

Joillain pohjoismaisilla luottomarkkinan toimijoilla on tapana houkutella kuluttajia matalilla koroilla, mutta näihin korkoihin yhdistetään usein erilaisia kuluja, kuten aloitus-, kuukausi- ja käsittelymaksuja. Tällaiset maksut vaikeuttavat luoton todellisen hinnan hahmottamista, sillä todellinen vuosikorko voi olla huomattavasti korkeampi kuin mainostettu korko.

“Läpinäkyvyyden pitäisi olla luottoalan ytimessä, mutta valitettavasti kulutusluottojen ja osamaksujen kulut ovat harvoin selkeät. Haluamme asettaa alalle uuden vastuullisemman standardin, ja tämän takia uudistamme omia maksutapojamme  mm. poistamalla digitalisoitumisen myötä turhaksi jääneet, kuluttajalle aiheutuvat ylimääräiset ja monimutkaiset maksut”, Jacob Segercrantz, Klarnan Suomen maajohtaja sanoo.

Aloitus- ja käsittelymaksujen sekä viivästyskoron poistaminen tarkoittaa sitä, että ne jotka ostavat luotolla Klarnan kauppiaskumppaneilta maksavat vain selkeän ja ennalta asetetun koron. Todellinen korko ja luoton kokonaiskulut ovat alusta asti selkeät, eikä odottamattomia kuluja tai maksuja lisätä loppusummaan. Yksi muutoksiin tyytyväisistä kauppiaista on Reima:

“Läpinäkyvyys asiakkaitamme kohtaan on meille erittäin tärkeää. Olemme iloisia siitä, että voimme nyt tarjota Klarnan kanssa entistä selkeämpiä ja vastuullisempia maksuehtoja asiakkaillemme”, sanoo Reiman Senior Ecommerce Manager Linda Vainio

“Tämän muutoksen myötä erämaksumme eroaa monien muiden maksupalvelutarjoajien tarjonnasta. Toivomme tietysti, että muutkin toimijat seuraavat esimerkkiämme ja että läpinäkyvistä ja vastuullisista luotoista tulisi standardi. On huolestuttavaa nähdä kuinka moni kuluttaja ei ymmärrä ostostensa todellista hintaa ja että tätä tiedon puutetta käytetään hyväksi”, Jacob Segercrantz sanoo.

Kuluneen vuoden aikana Klarna on työskennellyt erityisesti luottomarkkinan läpinäkyvyyden eteen. Pohja läpinäkyvyydelle on luotu laajan, Pohjoismaiden luottomarkkinaa kartoittavan selvityksen avulla. Erityistä huomiota on kiinnitetty niin Klarnan kuin sen kilpailijoiden asettamiin verkkokaupan maksuehtoihin. Turhien kulujen poistaminen on yksi monista uudistuksista, joita Klarna tekee asettaakseen luottoalalle uuden standardin. Tuotannon ja logistiikan vastuullisuuden lisäksi vastuullisen maksamisen merkitys sekä kuluttajille, että kauppiaille kasvaa entisestään. Klarna haluaa johtaa tätä kehitystä tekemällä muutoksia omaan toimintaansa. Lisäksi Klarna jatkaa kulutusluottoihin liittyvän läpinäkyvän ja faktapohjaisen keskustelun edistämistä: Klarna on koonnut myös oman Wikipink-sivun, missä on avattu myös Klarna omia lukuja.

Yhteydenotot:

press@klarna.com