Klarna tar in 460 miljoner US$ i ny kapitalrunda för att ytterligare förstärka den kraftfulla tillväxten på den amerikanska marknaden

August 6, 2019

Medium Presentation 72DPI-Klarna Entrance 001

Genom kapitalrundan kan Klarna förstärka sin snabba tillväxt på den amerikanska marknaden, där Klarna för närvarande ser en årlig tillväxt på 6 miljoner nya konsumenter. Klarnas unika konsumenterbjudande - med ett sunt, enkelt och smart betalningsalternativ till kreditkort som adderar ett flertal tjänster som gör shoppingupplevelsen online och offline smidigare - har mottagits mycket väl av de amerikanska konsumenterna. Detta som en del i att konsumenterna lämnar revolverande krediter till förmån för mer flexibla betalnings- och finansieringsalternativ. Men kanske framför allt som ett resultat av Klarnas nyligen lanserade shoppingapp, som gör det möjligt för konsumenterna att handla med Klarna hos alla handlare online, och som mottagits mycket positivt. Klarna-appen har mer än 3 gånger fler dagliga nedladdningar än konkurrenterna, och mer än 50 procent av appanvändarna i USA handlar nu med Klarna varje vecka.

Klarna har också sett en ökad efterfrågan bland de amerikanska handlarna, och har nu över 3000 amerikanska handlare anslutna, bland dessa rue21, ASOS, Lulus, Toms, Superdry, Sonos and Acne Studios - och hjälper dem att attrahera nya kunder, öka det genomsnittliga ordervärdet och kundlojaliteten. Affärsresultaten är positiva, och amerikanska Klarnahandlare som erbjuder “Pay in 4” rapporterar en 68-procentig ökning av det genomsnittliga ordervärdet, en 44-procentig ökning av konverteringen jämfört med kort och 21 procent högre köpfrekvens. Globala varumärken som H&M, Abercrombie & Fitch och Boohoo Group går snart live med Klarna, och för närvarande pågår integreringen av över 1 000 amerikanska handlare, med en total försäljningsvolym på 10 miljarder US$. Med ett rekordstort antal nya handlare som slöt avtal med Klarna under juli månad är momentum just nu mycket starkt på den amerikanska marknaden.

Klarnas globala avtryck blir allt starkare, med över 60 miljoner konsumenter, 130 000 handlare, 1 miljon dagliga transaktioner, och med siktet inställt på över 1 miljard US$ i årliga intäkter. Klarna kan därmed med glädje också meddela att bolaget tillsammans med Commonwealth Bank of Australia, Australiens största privat- och affärsbank som en av de nya finansiärerna, nu också ingått ett exklusivt partnerskap för den australiska och nyazeeländska marknaden.

Kapitalrundan leddes av Dragoneer Investment Group, en ledande San Francisco-baserad och tillväxtorienterad investerare. Bland övriga investerare finns Commonwealth Bank of Australia, HMI Capital LLC, Merian Chrysalis Investment Company Limited, Första AP-Fonden (AP1), IPGL, IVP och fonder och konton som sköts av BlackRock. Kapitalrundan följer på en tidigare finansieringsrunda i april, som stängde över Klarnas mål på 100 miljoner US$, och drevs av en stark efterfrågan från Klarnas nuvarande investerare.

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd Klarna: Det här är en avgörande tid inom retail banking. Till slut kommer transparens, teknologi och kreativitet att gynna och tjäna konsumenten, och det kommer inte att finnas utrymme för produkter och tjänster som inte gör det, eller som har har icke-transparenta användarvillkor eller inte en genuin omsorg av konsumenten i centrum. Alla 2 500 anställda på Klarna är ödmjuka och hedrade över, och får nu också ytterligare kraft till, att få spela en viktig roll i en förändring av en hel industri som på allvar kommer att gynna konsumenterna globalt, och inte minst i USA.

Marc Stad, medgrundare Dragoneer: “Vår strategi är att ingå partnerskap med ett litet antal disruptiva tillväxtbolag som är utmärker sig och leds av management-team i världsklass. Sebastian och Klarna-teamet har byggt en exceptionell verksamhet inom betallösningar, med ett starkt globalt avtryck, på en stor adresserbar marknad i stark medvind.

Richard Watts, Merian Chrysalis Investment Company:Klarna har byggt ett mycket imponerande digitalt ekosystem inom betallösningar, med förtroende från både handlare och konsumenter. Genom att förenkla och förbättra flexibiliteten för betallösningar har handlare som arbetar med Klarna sett påtagliga förbättringar både inom kundengagemang och försäljning. Klarna är en av Europas största fintech-succéer, och företaget fortsätter att utveckla innovativa betallösningar. Den nya kapitalrundan kommer att bidra till att bolaget kan realisera sina ambitiösa internationella tillväxtplaner.

Numis var finansiell rådgivare och för Klarna.

***********************************

Klarna är en av världens ledande globala betalningsleverantörer och en licensierad bank, som vill revolutionera betalningar får både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 130 000 handlare anslutna, bland många andra H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Pelotan, Abercrombie & Fitch, Michael Kors, Nike, AliExpress, Superdry, Sephora, Spotify, Wayfair, Gymshark, Samsung, Zara, Topshop, The Hut Group, Steve Madden, Boozt, Daniel Wellington, Bugaboo, Rue21, TOMS, Sonos, Agent Provocateur, Lufthansa, ETSY, ACNE Studios, Daniel Wellington, KLM och Turkish Airlines. Klarna har 2 500 anställda och är verksamt i 14 länder. Bland Klarnas investerare finns Sequoia Capital (sedan 2010), och senare Bestseller Group, Permira Visa och Atomico.

Om Dragoneer Investment Group
Dragoneer är en San Fransisco-baserad, tillväxtorienterad investerare med över 7 miljarder US$ i långsiktigt förvaltat kapital. Dragoneer har en historia av att ingå partnerskap med management team som leder exceptionella företag som präglas av hållbar differentiering och framgångsrika ekonomiska affärsmodeller. Företagets track record spänner över noterade och onoterade investeringar, industrier och geografiska områden, med särskilt fokus inom techsektorn. Dragoneer har exempelvis investerat i bolag som Airbnb, AmWins, Appfolio, PointClickCare, ServiceNow, Slack, Spotify, Square, Twilio och Uber.

Om Commonwealth Bank of Australia
Commonwealth Bank (ASX:CBA) är en av Australiens ledande banker inom såväl privat-, affärs-, institutionella sektorn som inom aktiehandel. Med 17,4 miljoner kunder och en historia som spänner över ett sekel är bankens syfte att skapa finansiellt välstånd för både kunder och samhälle. Commonwealth Bank of Australia är Australiens ledande digitala bank och har det största banknätverket i landet. Huvudkontoret finns i Sydney, och i gruppen ingår också Bankwest (Australien) och ASB (Nya Zeeland). För mer information, besök www.commbank.com.au.

***********************************

Presskontakt: