Nästan en tredjedel av svenska millennials missar semestrar med familj och vänner - att tvingas förskottsbetala resan får dem att avvakta

June 28, 2018

Infographics Millennials Travel

Stockholm, 28 juni 2018 - På sommaren vill vi svenskar resa, men att förskottsbetala för resor förstör reseupplevelsen för fler än 1 av 10 svenska millennials enligt en undersökning från den ledande betalningsleverantören Klarna. Undersökningen inkluderar 1 000 svenska konsumenter* och visar att nästan en tredjedel (29%) av svenska millennials reser mindre än vad de önskar med familj och vänner på grund av det behöver förskottsbetala resan direkt vid köptillfället.

Många 16-34 åringar, så kallade millennials, tvingas minska sina semesterutgifter på grund av förskottsbetalningen - hela 15% säger att de har förbrukat sin budget redan innan de lämnat hemmet. Nästan 1 av 5 (19%) säger att de behöver snåla, eller till och med spara, när de kommer till utvald semesterdestination. Samtidig säger 18% att de istället bokar kortare semestrar för att komma runt de stora förskottsbetalningarna.

Undersökningen visar också att resenärer i alla åldrar är allt mer bekymrade över köpupplevelsen kopplad till resor. Nästan tre fjärdedelar (73%) är frustrerade över en eller flera delar av processen, där de största stressfaktorerna utgör dolda flygavgifter (36%), extra kostnader vid utcheckningen (29%) samt oförutsedda avgifter vid ankomsten (24%).

Undersökningen visar att det finns åtgärder som resebyråer och andra resereåterförsäljare kan vidta för att minska stressen som konsumenter känner när de köper resor online. Ett exempel är att erbjuda flexibla betalningsalternativ. Nästan 1 av 10 (9%) av de svenska konsumenterna skulle tycka att det var roligare att resa om de kunde betala över tid. För den åldersgrupp som är mest bekymrad över resekostnader, millennials, säger 1 av 5 (21%) att de skulle känna sig mindre skuldmedvetna över att göra ett så stort köp som en resa innebär om de kunde sprida ut betalningarna över tid.

Detta resulterar i att nästan en fjärdedel (23%) av svenska millennials med större sannolikhet skulle köpa resor om möjligheten att sprida kostnaden över tid fanns, och 26% är mer sannolika att återvända för ytterligare köp, samtidigt som 20% menar att de skulle spendera mer på andra saker relaterade till semestern om de hade möjlighet att betala över tid.

Magnus Genschou, ansvarig för resevertikalen i Sverige på Klarna, säger: "Undersökningen visar att resebokningar kan skapa stress för konsumenter eftersom de behöver betala betydande belopp redan innan de reser. Genom att försöka minska denna stress kan relationen till kunderna förbättras för alla typer av reseåterförsäljare, vilket i förlängningen kan leda till såväl högre bokningsgrad, nöjdare kunder samt ökad försäljning. I synnerhet är yngre konsumenter villiga att spendera mer och upprepa köp om möjligheten till flexibla betalningar finns. Nästan 1 av 5 (17%) millennials söker aktivt efter betalningsalternativ där de kan betala senare när de köper resor på nätet. Genom att möta behovet om flexibla betalningsalternativ kan researrangörer vinna över den viktiga målgruppen 16-34 åringar."

Idag finns Klarnas flexibla betalningslösningar hos SAS, FlygBRA, Resecentrumgruppen, Resia, Etraveli Group, eDreams Odigeo, Tallink Silja, MTR Express samt Nettbuss med målet att skapa en så smidig shoppingupplevelse som möjligt för konsumenterna.

***

*Undersökningen av 1 015 svenska konsumenterna genomfördes av Censuswide i maj 2018 genom en online-enkät.

Johanna Nyman, Senior Manager Communications & PR

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 90 000 anslutna handlare. Klarna har 2 000 anställda och är verksamt i 14 länder.

www.klarna.com