Rekord för e-handeln under julhandeln

December 21, 2020

Klarna, som uppskattningsvis hanterar ungefär hälften av köpen inom svensk e-handel, rapporterar kraftiga ökningar för näthandeln under de första veckorna av december. Försäljningen har ökat med 54% jämfört med fjolåret (3-20 december). Black week ökade med 42%.

- Vi ser stora ökningar och rekordförsäljning för svenska näthandlare under december. Det är ett tydligt trendbrott då ökningen tidigare år varit större under Black week än de efterföljande veckorna i december och i år är det tvärtom. Vi vet att många handlar på nätet för att skydda sig själv och andra under pandemin, och det blir därför naturligt att näthandeln ser stora ökningar under julhandeln i december, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

• Det är de äldre åldersgrupperna, särskilt de mellan 76 och 85 år, som har ökat sin shopping på nätet allra mest jämfört med fjolåret (+74%). Flest köp gör dock 36-45-åringar.

• Kvinnor står för en större andel av köpen jämfört med män, nämligen mer än två tredjedelar (69%) av omsättningen. Men männen brukar komma igång med sin julhandel senare än kvinnor och så även i år. Män ökade sin andel av köpen med 10% under vecka 51. Särskilt ökar männen sin andel av köp inom barnprodukter samt smycken och accessoarer.

• De mest populära varukategorierna är underhållning (som böcker, spel, film och musik), smycken och accessoarer (som plånböcker, väskor, smycken och bijouterier) och barnprodukter (som leksaker, kläder och tillbehör). Detta skiljer sig något från Black week, då elektroniska produkter var allra mest populära.

• Det är östgötarna och stockholmarna, tillsammans med skåningarna, som ökat sin shopping på nätet allra mest jämfört med fjolåret under de första veckorna av julhandeln.

- Andelen män som handlar ökar ju närmare julen vi kommer, och ökningen var hela tio procent under den sista veckan med garanterad leverans innan julafton. Särskilt stora ökningar ser vi inom varukategorierna barnprodukter och smycken, där män vanligtvis inte handlar särskilt mycket. Bland annat har andelen köp av barnprodukter under december tredubblats bland män äldre än 66 år, vilket är statistik som kan glädja många barnbarn inför julafton, säger Viveka Söderbäck.

Ökning i julhandeln län för län (Jämfört med 3-20 december 2019)

Nationellt genomsnitt

Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.