SE: Viaplay först ut med Klarnas nya betalningslösning för digitala tjänster

October 31, 2017

Viaplay, Nordens ledande streamingtjänst för film, serier, sport och barninnehåll blir först ut med Klarnas betaltjänst, Klarna Direkt, som är speciellt anpassad för digitala tjänster.

Klarna Direkt är en enkel och säker betaltjänst som har skräddarsytts tillsammans med Viaplay för att göra det ännu enklare för alla att skaffa och använda Viaplay.

”Vi fokuserar på att ständigt driva streamingbranschen framåt och förbättra produkten, oavsett om det gäller tekniken, innehållet eller användarupplevelsen. Lanseringen av Klarna Direkt på Viaplay kommer att förenkla för alla nya som befintliga kunder att titta på sin favoritunderhållning på Viaplay, eller genom hyr- och köp-butiken, vilket vi är övertygade kommer att synas i våra siffror”, säger Ira Gladnikoff, Head of Viaplay.

Genom Klarna Direkt så fortsätter Klarna att expandera sin produktportfölj även utanför den traditionella varuhandeln på nätet.

”Klarna Direkt som är ett skräddarsytt alternativ för digitala tjänster utgör ett viktigt och stort steg för Klarna att bredda produktportföljen ännu mer. Vi är oerhört glada att Viaplay ville samarbeta med oss kring betaltjänsten vilket gör kunderna till de stora vinnarna. Lanseringen går även i linje med att göra betalningar smidiga överallt, oavsett plattform”, säger Martin Tivéus, Nordenchef, Klarna.

För mer information, kontakta:
Louise Wachtmeister, Head of Corporate Communications, Viaplay, +46 764940721
Annika Kristersson, Senior Manager Communications & Press, Klarna, +46 72 855 82 03

Om Viaplay

Viaplay är Nordens ledande leverantör av digital underhållning för serier, filmer, sport och barninnehåll. Viaplay sammanför dig med din favoritunderhållning, var du än är. Du kan upptäcka och uppleva hela säsonger av serier, marknadens största utbud av nya storfilmer, samt direktsända sportevenemang i världsklass så som engelska Premier League, UEFA Champions League, NHL och Formel 1. Viaplay finns på webben, iOS och Android-enheter, Smart TV, Viasat Set-Top-Boxar, Xbox 360, Xbox One, PlayStation®3 och PlayStation®4.

Viaplay är en del av MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. MTG:s varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. MTG har sitt ursprung i Sverige och dess aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. 2014 bildades Klarna Group efter en sammanslagning med SOFORT. Klarna har idag 70 000 anslutna handlare och erbjuder tjänster till mer än 60 miljoner användare i Europa och Nordamerika. Klarna har 1700 anställda och är verksamt i 18 länder.