Svenskar handlar mest på nätet - Stockholmare och Sorselebor i e-handelstoppen hittills i år

April 26, 2022

08312021 - image 1

Stockholm, 25 April – Svenskarna återtar förstaplatsen vad det gäller högst preferens för onlineshopping, enligt Klarnas Shopping Pulse, där konsumenters shoppingvanor i 11 länder på tre kontinenter kartläggs. Svenskar föredrar, i högre grad än konsumenter i bl.a. USA och Australien, att handla på nätet framför i fysiska butiker. Den senaste uppdateringen visar också på en peak i näthandel bland konsumenter i Sorsele, Aneby och Boxholm, även om den totala näthandeln per invånare under årets tre första månader var högst i Stockholms län, Norrbotten och Uppsala län.

I den nya upplagan av Klarnas Shopping Pulse, som uppdateras kvartalsvis, redovisas utvecklingen av konsumenters shoppingvanor i 11 länder på tre kontinenter. Den senaste uppdateringen från Q1 2022 innehåller insikter från en undersökning med över 11 000 konsumenter (varav 1063 svenskar), samt Klarnas egna shoppingdata från mer än 400 000 nätbutiker runt om i världen. Klarna hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige.

Sverige rankas högst bland 11 länder internationellt för högst preferens för onlinehandel. Klarnas shoppingindex som mäter preferensen för onlinehandel jämfört med fysiska butiker visar att Sverige återigen ligger på en första plats tillsammans med Storbritannien, efter att ha legat efter Storbritannien under Q4 2021.

Klarnas data visar också på intressanta skillnader i hur mycket befolkningen i landets kommuner e-handlat under årets första kvartal. Näthandeln per capita var högst i Stockholm, Norrbotten och Uppsala län under Q1 – minst har man shoppat i Västernorrland, Kalmar och Värmlands län. På kommunnivå sticker Sorsele (Västerbotten), Aneby (Jönköping) och Boxholm (Östergötland) ut där man shoppat avsevärt mer i Q1 2022 än genomsnittssvensken.

Sett till vad man handlat kan man se att sexleksaker, underhållning, elektronik och skönhet fortsatt är de produktkategorier man helst köper online. När det kommer till apoteksprodukter så köper svenskar dessa nästan lika ofta online som offline – till skillnad från samtliga andra länder i studien där man främst handlar apoteksprodukter i fysisk butik. Man kan även se skillnader regionalt i vad svenskarna handlat under årets första månader.

“Sett till vad man handlat, kan vi se att svenskar börjar förbereda sig för våren – i landets södra delar där klimatet normalt sätt är varmare så här års, har man shoppat mer hem- och trädgårdsrelaterade produkter under årets första månader. I landets norra delar har inköpen av utemöbler fått vänta och man har i stället shoppat mest sport- och fritidsrelaterade produkter", säger Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson.

Fysiska butiker fortsatt viktiga – men handlare bör ligga i framkant
Två år efter att pandemin bröt ut har den digitala transformationen i handeln påskyndats och konsumenter handlar mer online än någonsin tidigare. Många handlare har satsat hårt på att utveckla sin digitala närvaro för att möta kundernas förväntningar online. Men det betyder inte att den fysiska butikens roll försvunnit.

”Samtidigt som svenskar gärna handlar online, visar vår data att fysiska butiker fortfarande spelar en viktig roll för konsumenterna runt om i landet. För handlare gäller det att ligga i framkant både digitalt och fysiskt. Och att kunna erbjuda smidiga betalningar, personlig service och personliga rekommendationer – oavsett om man e-handlar eller besöker en butik”, säger Jesper Eriksson.

Några nyckelinsikter från rapporten:

• ​​Sverige rankas högst bland 11 länder internationellt för högst preferens för onlinehandel.
  • Näthandeln per capita var högst i Stockholm, Norrbotten och Uppsala län under Q1 – minst har man shoppat i Västernorrland, Kalmar och Värmlands län. Jämfört med Q1 2021, har shoppingen ökat mest i Västerbotten, Dalarna och Gävleborgs län.
  • På kommunnivå har invånarna i Sorsele (Västerbotten), Aneby (Jönköping) och Boxholm (Östergötland) shoppat mest per capita under Q1 – minst har man shoppat i Härjedalen (Jämtland), Eda (Värmland) och Ånge (Västernorrland).
  • Den vanligaste tidpunkten då svenskarna shoppat under årets tre första månader är på söndagar klockan 21.00.
  • Precis som i Q4 är sexleksaker, underhållning, elektronik och skönhet fortsatt de produktkategorier man helst köper online i högre utsträckning än i fysiska butiker.
  • Svenskarna handlar på nätapotek betydligt oftare och hellre i jämförelse med övriga 10 länder. Klarnas index över onlineshoppingpreferens visar att svenskarna föredrar onlinehandeln i något högre utsträckning än fysiska butiker, och nästan lika många personer handlade online (46%) som i fysiska butiker (53%) under en genomsnittlig månad under årets första kvartal.

* ‎Indexet (100) representerar den punkt där konsumenter har en neutral inställning till online- och fysiska butiker. Värdena är baserade på preferensen för nätbutiker och fysiska butiker inom 10 shoppingkategorier, vilka har viktats utifrån antalet månatliga shoppare i varje kategori (för både nätbutiker och fysiska butiker). Det gör att de kategorier som handlas oftare också har en högre inverkan på placeringen.

** ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
*** Indexet för "Favoritprodukter" är beräknat i förhållande till riksgenomsnittet och speglar inte nödvändigtvis de produkter som oftast köps totalt – utan oftast i jämförelse med andra regioner i samma land.

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.