Tandskydd, armbågsskydd och köparskydd - Klarna skyddar konsumenter under Black Friday

November 26, 2019

Bild 7 Armbågsskydd 1024x576

- Förra året handlade svenskarna för 6,7 miljarder* på Black Friday, och även om vi inte sett samma hysteri som i USA, där trängsel och bråk om reavaror tragiskt nog lett till flera dödsfall, så lär det onekligen bli trångt i många butiker på fredag. Online kan konsumenter alltid känna sig trygga och säkra när de handlar med Klarna, men för det här speciella tillfället har vi valt att erbjuda ett nytt sorts skydd för de som handlar i butik, säger Johan Gustafsson, kommunikationschef, Klarna.

Det amerikanska fenomenet Black Friday har växt explosionsartat i Sverige de senaste åren, och är numer den inofficiella starten på julhandeln för både butiker och konsumenter. För många svenskar är det ett tillfälle att ge sig ut i butiker och fynda till bra priser, men enligt en ny undersökning** från Klarna visar det sig att 20% av de som planerar att shoppa på Black Friday tänkt göra det främst i fysisk butik och att de i högre utsträckning associerar Black Friday med stress, trängsel och irritation än de som främst planerar att shoppa online (62%). Därför delar Klarna ut skyddsutrustning i form av hjälmar, armbågsskydd och tandskydd utanför butiker med mycket trängsel i Stockholm under fredagen. På Klarnas sajt finns det även möjlighet att vinna produkterna.

De som shoppar online kan också känna sig trygga med Klarna. Där är de försedda med Klarnas köparskydd, vilket innebär att de 38% av svenskarna som tänkt shoppa på Black Friday och planerar att sitta uppe till midnatt mellan torsdag och fredag för att kunna handla online direkt när rean startar, också kan känna sig säkra.

Köparskyddet gäller året om och innebär att konsumenter som drabbas av att ett onlineköp inte motsvarar förväntningarna kan få hjälp, genom att helt utan avgift kunna pausa en betalning om paketet försenas eller inte kommer fram, eller om varan har fel storlek eller färg. På det sättet slipper konsumenten ligga ute med pengar tills varan är mottagen eller returnerad.

- Vi tycker att man alltid ska välja det säkra före det osäkra när man shoppar oavsett om det är online eller på stan. Får man möjligheten att ta del av skyddsutrustningen vi delar ut ska man förstås ta den, så att antalet olyckor i Sverige i samband med Black Friday även fortsättningsvis är få, säger Johan Gustafsson.

Säkerhet online är en grundsten i Klarnas verksamhet, och det är också ett viktigt verktyg i Klarnas strävan efter 100% nöjda kunder - ett mål som sattes under våren 2019. På Nollmissionen informerar Klarna regelbundet om vilka initiativ och åtgärder som vidtas för att hela tiden förbättra kundupplevelsen.

Statistik från Klarnas undersökning:

• 97% av den svenska befolkningen känner till Black Friday
  • 62% planerar att handla på Black Friday - 60% planerar att göra det mest online, 20% mest i fysisk butik och 20% lika mycket online som i fysisk butik
  • 38% av de som planerar att handla tänker sitta vakna till tolvslaget för att kunna shoppa på nätet direkt när Black Friday börjar
  • Svenskarna associerar Black Friday i hög utsträckning med trängsel (53%), stress (45%) och irritation (35%)

Läs mer om Klarnas köparskydd
Läs mer om svenskarnas shoppingvanor på nätet

* Källa: PostNord, https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2018/shopping-for-67-miljarder-kronor-pa-black-friday-konsumenterna-valde-natet-fore-butikerna/
** Klarna har genomfört en undersökning bland mer än 1000 respondenter i Cints panel under den första veckan i november.

Magnus Törnblom, presschef Klarna
press@klarna.com, magnus.tornblom@klarna.com

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 170 000 anslutna handlare, 2 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.