Vain reilu kolmasosa suomalaisista uskoo, että pankit ja rahoituslaitokset ovat läpinäkyviä luottojen kuluista

October 11, 2021

PinkStandard NoMoreRevolvingCredit Emotional 002 3x2 SafeZone

Klarna lopettaa joustavan erämaksun tarjoamisen kassoillaan ja asettaa kaikille uusille luotoille kiinteän päättymispäivän. Palvelu-uudistuksella vastustetaan pitkiä, vaikeasti ymmärrettäviä luottoja, jotka lisäävät ylivelkaantumisen riskiä. Yhtiö on viime viikkoina lanseerannut useita uudistuksia, joilla se pyrkii asettamaan uuden, vastuullisemman standardin luottoalalle.

YouGov:n Klarnalle toteuttama kyselytutkimus osoittaa, että kuluttajat kaipaavat lisää läpinäkyvyyttä luottojen kuluihin:

• Vain 34 % suomalaisista on sitä mieltä, että pankit ja rahoituslaitokset ovat avoimia ja rehellisiä luottojen kuluista
  • 48 % suomalaisista tunnustaa, ettei ymmärrä eroa nimelliskoron ja todellisen koron välillä

Jatkuvat luotot ovat esimerkki luotoista, joiden kokonaiskustannuksia kuluttajan voi olla hankala ennustaa ja ymmärtää. Kun kuluttajan on mahdollista maksaa luotostaan aina vain pienin vaadittu summa, johtaa se helposti siihen, että velan määrä pienenee hyvin hitaasti samalla kun kulut ja korot juoksevat. Tämä pidentää lainan maksuaikaa ja tekee lainasta usein myös odotettua kalliimman.

Kaikille luotoille asetetaan kiinteä päättymispäivä ja luottokelpoisuus tarkistetaan jokaisen ostoksen yhteydessä

Kuten monet muutkin alan toimijat, myös Klarna on aiemmin tarjonnut mahdollisuuden maksaa ostos useammassa erässä minimisummalla ja ilman kiinteää eräpäivää. Tämä joustava erämaksuvaihtoehto on nyt poistettu Klarnan kassoilta.

Niin kutsutut jatkuvat luotot – kuten esimerkiksi luottokortit ja tililuotot – ovat luottoalan standardituotteita. Niissä mahdollisuus maksaa velkaa pois omaan tahtiin voi tarjota kuluttajalle joustavuutta, mutta voi myös johtaa velan hallitsemattomaan kasvuun ja maksuajan pidentymiseen.

"Joustavan erämaksun poistaminen kassoiltamme on yksi neljästä uudistuksesta, joilla edistämme vastuullisempaa maksamista. Myöntämällä vain luottoja, joissa on kiinteä eräpäivä, tarjoamme maksutavan, jolla velka pienenee merkittävästi jokaisella lyhennyskerralla. Haluamme näin estää sen, että asiakas joutuu hankaluuksiin pitkien ja kalliiden lainojen kanssa", Jacob Segercrantz, Klarnan Suomen maajohtaja kertoo.

Siinä missä luottokortilla ja tililuotoilla kuluttaja voi tehdä ostoksia jatkuvasti luottorajan puitteissa ilman erillistä luottopäätöstä, Klarna tarkistaa kuluttajan luottokelpoisuuden jokaisen ostoksen yhteydessä. Tämä mahdollistaa Klarnan nopean reagoinnin tilanteessa, jossa kuluttajan elämäntilanne on muuttunut hiljattain ja riski ajautua maksuvaikeuksiin on kohonnut.

Syksyn uudistusten tavoite on asettaa uusi vastuullisempi standardi luottoalalle

Kuluneen vuoden aikana Klarna on työskennellyt erityisesti luottomarkkinan läpinäkyvyyden eteen tutkimalla ja tuomalla esiin alan haasteita. Pohjana tälle työlle on toiminut laaja, Pohjoismaiden luottomarkkinaa kartoittava selvitys. Erityistä huomiota on kiinnitetty niin Klarnan kuin sen kilpailijoiden asettamiin verkkokaupan maksuehtoihin.

Joustavan erämaksun poistaminen kassoilta on osa Klarnan syksyn aikana tekemiä merkittäviä palvelu-uudistuksia, joiden tavoitteena on asettaa alalle uusi, vastuullisempi standardi. Lisäksi, herättääkseen ja ylläpitääkseen läpinäkyvää sekä faktapohjaista keskustelua kuluttajaluotoista ja luottoalasta, Klarna on julkaissut Wikipink-nimisen verkkosivuston, jossa yritys avaa myös omia lukujaan.

Klarnan ja YouGov:n kyselytutkimus
Kysely on toteutettu 18.-23.8.2021 Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Suomessa vastaajia oli 1009.

Yhteydenotot: