Klarna julkaisee uuden ‘Klarna Kosma’ -liiketoimintayksikön ja alabrändin vauhdittaakseen Open Banking -alustansa nopeaa kasvua

March 31, 2022

Klarna Kosma

Klarna tähtää uudella strategisella avauksellaan rahoitusalan yritysten palvelemiseen. Yhtiön fintech-alusta tuo yhteen jo yli 15 000 pankkia Euroopassa ja Yhdysvalloissa, tehden siitä yhden maailman kattavimmista pankkialan alustoista.

Helsinki, 31.3.2022 – Klarna on globaali maksupalveluiden ja verkkoshoppailun markkinajohtaja. Tänään yhtiö julkaisi Klarna Kosma -alabrändin sekä -liiketoimintayksikön edistääkseen maailman johtavan Open Banking -alustansa kasvua.

Mahdollistamalla yhteyden useampaan pankkiin kuin mikään muu Open Banking -palveluntarjoaja Kosma nopeuttaa fintech-palvelujen mahdollisuutta tavoittaa käyttäjiä maailmanlaajuisesti ja tarjoaa keskeiset työkalut alan toimijoille. Kosma tarjoaa rahoituslaitoksille, fintech-yrityksille ja kauppiaille valmiudet sovellusten ja palveluiden rakentamiseen tarjoamalla yksinkertaisen ja turvallisen yhteyden 15 000 pankkiin 24 maassa, yhden rajapinnan kautta. Klarna on yli kaksinkertaistanut alustan yhdistämien pankkien määrän viimeisen vuoden aikana ja nykyään Klarna Kosma käsitteleekin vuodessa lähes miljardi pankkien rajapintakyselyä.

“Kosman avulla avaamme oman Open Banking -alustamme pankkien, kauppiaiden ja fintech-yritysten käyttöön niille, jotka jakavat visiomme maailmasta, jossa kuluttajat ovat tietoisia taloudestaan ja pankit kilpailevat asiakkaistaan arvoa tuottamalla tietojen panttaamisen sijaan", Klarnan teknologiajohtaja Yaron Shaer sanoo.

Yksi alustaa käyttävistä yrityksistä on amsterdamilainen startup FINOM, joka tarjoaa taloudenhallinta-, yrityspankki- sekä laskutuspalveluita pienyrityksille ja freelancereille Ranskassa, Saksassa ja Italiassa. FINOM integroi Kosman käyttöönsä tarjotakseen käyttäjilleen uudenlaisia digitaalisia maksutapoja, mukaan lukien ‘Maksa heti’ -maksuvaihtoehdon. Näin kauppiaat voivat kerätä saatavat nopeammin vahvistaen samalla kassavirtaansa.

“Jo yli 5000 yritysasiakastamme hyödyntää Klarnan maksupalveluita. Pienyritykset ovat Euroopan talouden selkäranka, mutta usein talous- ja pankkipalvelut eivät ole heille räätälöityjä. FINOM:illa teemme töitä juuri sen eteen, että eurooppalaisilla yrittäjillä olisi käytössä parhaat mahdolliset työkalut, jotka tekevät heidän arjestaan helpompaa” , sanoo FINOM:in perustaja Konstantin Stiskin.

ZealiD tarjoaa digitaalisia tunnistautumis- ja allekirjoituspalveluita, jonka avulla kuluttaja voi rekisteröityä ja kirjautua palveluihin verkossa sekä allekirjoittaa sopimuksia helposti ja turvallisesti. Palvelu hyödyntää Klarnan Open Banking -alustaa kuluttajan henkilöllisyyden varmentamiseen ja korvaa näin vanhanaikaiset tiliotteet.

“Klarnan ansiosta ZealiD on pystynyt jalkauttamaan ratkaisunsa nopeasti ja työskentelemään satojen eurooppalaisten pankkien kanssa”, ZeliD:in toimitusjohtaja ja perustaja Philip Hallenborg sanoo.

Klarna astui Open Banking -maailmaan ostamalla Saksan johtavan suoranmaksupalvelun, SOFORTin, vuonna 2014. Sittemmin Klarna on kehittänyt ja laajentanut palvelua 11 uudelle markkinalle. Klarna hyödyntää Open Banking -tilitietopalvelua, joka tarjoaa miljoonille asiakkaille tietoja heidän omasta rahankäytöstään suoraan Klarna-sovelluksessa. Palvelun avulla Klarnan luotollisia maksutapoja voidaan myöntää entistä vastuullisemmin.

"Viime vuoden aikana rahoituslaitosten ja fintech-yritysten kysyntä Open Banking -palveluista saavutti käännekohdan", Klarna Kosman johtaja Wilko Klaassen sanoo. “Siksi olemme perustaneet yksikön, jossa teknologia-, tuote-, myynti- ja markkinointitiimit työskentelevät yhdessä keskittyäkseen tähän 15 miljardin dollarin nopeasti kasvavaan markkinaan."

Yhteydenotot:
Klarna Press Office, press@klarna.com

Klarnasta
Klarna tekee shoppailusta smooothia. Klarnan avulla maksat heti tai vasta tuotteen saavuttua. Yli 250 000 kauppiasta tarjoaa Klarnan innovatiivisen shoppailukokemuksen asiakkailleen verkossa ja myymälässä. Näiden joukossa ovat esimerkiksi H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike ja AliExpress. Yrityksen arvoksi on tällä hetkellä arvioitu yli 45 miljardia dollaria, mikä tekee Klarnasta Euroopan arvokkaimman Fintech-yrityksen ja yhden maailman suurimmista yksityisistä fintech-yrityksistä. Klarna on perustettu vuonna 2005, sillä on yli 5000 työntekijää ja se toimii 45 markkinalla.

Lisää Klarna Kosmasta:
Klarna Kosma muuttaa ratkaisevan tärkeät ideat todeksi. Vuonna 2022 luotu Klarna Kosma on Klarnan fintech-alusta pankeille, fintech-yrityksille ja innovatiivisille kauppiaille, jotka kehittävät maksupalveluita tai tarvitsevat pääsyn taloudellisiin tietoihin luodakseen räätälöityjä ratkaisuja loppukäyttäjiään ajatellen. Paranneltu alusta tarjoaa verkoston kasvavalle 15,000 pankin yhteisöllemme 24 maassa, yhden rajapinnan kautta. Kosma käsittelee vuodessa lähes miljardi pankkien rajapintakyselyä ja on kattavin Open Banking -alusta koko maailmassa.

Lisätietoa saadaksesi, vieraile osoitteessa www.kosma.com.