9 av 10 Klarna-medarbetare använder AI dagligen - en banbrytande produktivitetsförbättring

May 14, 2024

kiki-screenshot-in-place

Stockholm, 14 maj 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, offentliggör idag statistik som vittnar om ännu en milstolpe i den pågående implementeringen av avancerad AI-teknik bland företagets medarbetare:

• 9 av 10 Klarna-medarbetare (87%) använder nu generativ AI i sitt dagliga arbete.
  • AI-användningen är omfattande  inom alla verksamhetsområden på Klarna och sträcker sig bortom programmerare och tekniska yrken. Exempelvis använder 93% inom kommunikation, 88% inom marknadsföring och 86% inom juridik AI dagligen.
  • Klarnas interna AI-revolution drivs framåt av den skräddarsydda interna AI-assistenten Kiki, som med hög precision har svarat på över 250 000 förfrågningar sedan lanseringen i juni 2023. Den interna AI-assistenten har blivit en oumbärlig tillgång inom företaget och används av 85 procent av alla medarbetare på Klarna. Idag svarar Kiki på cirka 2000 förfrågningar per dag.

”Vi uppmuntrar alla att testa, testa, testa och utforska”, säger Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare på Klarna. ”När Klarna fortsätter att hitta nya sätt att tillämpa OpenAI:s teknik finns det potential att ta verksamheten till nya höjder. Vi strävar efter att ytterligare stärka våra medarbetare och samtidigt förbättra både våra teams prestationer och kundupplevelsen med Klarna.”

En viktig drivkraft bakom Klarnas  AI-investering är Kiki, Klarnas specialbyggda interna AI-assistent, som använder OpenAI:s Large Language Models (LLMs). Kiki bidrar till att effektivisera kunskapsdelning på Klarna genom att svara på mer än 2000 frågor varje dag, vilket förstärker en kultur av transparens och öppna informationsflöden. Kiki svarar på frågor inom en mängd olika ämnen på 1-5 sekunder och anpassar svaren till sammanhanget.

Genom att enkelt och smidigt tillgängliggöra information skapar AI-assistenten Kiki en kultur av självbetjäning och självständighet som ger medarbetarna på Klarna möjlighet att snabbt hitta svar och lösa problem på egen hand. Kiki ökar därmed inte bara produktiviteten utan minskar också den tid som ägnas åt administration, vilket frigör tid för Klarnas medarbetare att koncentrera sig på strategiska och kreativa uppgifter.

För mer insikter om Klarnas banbrytande AI-initiativ, se tidigare pressmeddelande: Klarnas AI-assistent hanterar två tredjedelar av kundservicechattarna redan under sin första månad.

Här är några ytterligare exempel på hur Klarnas medarbetare använder generativ AI i sitt dagliga arbete:

Kommunikation:

Klarnas kommunikationsteam använder ChatGPT för att opartiskt utvärdera om pressartiklar som skrivs om Klarna är positiva eller negativa för företaget.

Filippa Bolz, Global kommunikationschef på Klarna, säger: “Mediebevakningsföretag har i minst femton år försökt automatisera ‘sentimentanalys’, med väldigt blandade resultat. Verktyget vi har byggt med hjälp av ChatGPT är otroligt! Det ger en objektiv analys av varje artikel på ett par sekunder och hjälper oss att säkerställa att vi kommunicerar tydligt. Vi får en analys av hur våra budskap landar hos varje enskild målgrupp, istället för ett ihopbuntat generellt mått.”

Juridik:

Klarnas jurister använder ChatGPT Enterprise för att skapa det första utkastet till vanliga typer av avtal, vilket avsevärt minskar tidsåtgången för att upprätta avtal.

Selma Bogren, Senior Managing Legal Counsel på Klarna, säger: ”De stora advokatbyråerna har länge gjort väldigt bra affärer bara genom att tillhandahålla mallar för vanliga typer av avtal. Men att använda ChatGPT är ännu bättre än färdiga mallar eftersom det går att skapa något helt skräddarsytt. Istället för att spendera en timme på att skriva ett avtal från grunden eller arbeta utifrån en färdig mall kan jag justera ett utkast med ChatGPT på ungefär tio minuter. Det måste fortfarande anpassas till det specifika tillfället, men minskar tidsåtgången från en timme till tio minuter.”

För mer information, vänligen kontakta:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.