A$AP Rocky och Klarna lanserar global kampanj

June 8, 2021

GetSmooothAgain AsapRocky

Stockholm 8 juni 2021 - Klarna, den ledande globala betalningstjänsten, bank- och shoppingservicen, kan idag berätta om sitt senaste internationella partnerskap med musikern, stilikonen och entreprenören A$AP Rocky.

Den nya kampanjen uppmuntrar kunder att förnya sin stil nu när världen på nytt börjar resa sig efter pandemin. A$AP Rocky, som 1 juni presenterades som aktieägare i Klarna och då blev vd för en dag, kommer att dyka upp i innehåll på sociala medier och i en kortfilm som ger en smygtitt av A$AP Rockys nya låt som släpps senare i sommar. Kampanjen vill inspirera till att återuppväcka intresset för stil och mode.

- Det är inte upp till mig att bestämma vad människor ska ha på sig eller hur de ska klä sig, men att hjälpa Klarna med att skapa utrymme för folk att upptäcka sin egen stil är i linje med den sortens råd och kurering jag blivit en del av inom modeindustrin de senaste åren, säger A$AP Rocky.

Klarnas transaktionsdata visar på en tydlig förändring i konsumentbeteendet. Svenskarna väljer nu bekvämt mode till mycket högre utsträckning än innan pandemin, hela 58% män och 59% kvinnor svarar att de kommer vilja ändra sin stil efter att pandemin är över varav 36% män och 33% kvinnor kommer gå mot ett mer bekvämt businessmode. Samtidigt förbereder sig svenskarna på sommaren; kategorierna som trendar just nu är linneklänningar, linnebyxor, solglasögon och tofflor.

- Efter ett utmanande år börjar världen komma ut ur pandemin och vi tror att det är rätt tid att verkligen fira glädjen som finns i modet, säger David Sandström, CMO på Klarna och fortsätter: Som varumärke och tjänst vill Klarna väcka känslor. A$AP Rockys innovativa tankesätt och träffsäkra känsla för stil och kreativitet, kombinerat med Klarnas shoppingservice, är den ultimata kombinationen för att leda oss alla från modedvalan till glädjen att uttrycka oss igen.

Kampanjen inleds globalt idag och kommer att pågå under juli på sociala medier, online och genom utomhuskampanjer. Se kampanjfilmen med A$AP Rocky på den samlade kampanjsidan här.

* Klarnas shoppingindex beräknas baserat på antalet sålda varor för olika sorters kläder. Indexvärdet representerar den andel som en viss artikel hade av den totala försäljningen för alla klädprodukter i början av året. Uppgifterna kommer från online-köp med Klarna i USA, från januari till maj 2021.

** Undersökningen genomfördes i samarbete med researchsbyrån Dynata under maj 2021 och involverade 15 930 konsumenter över tre kontinenter och 15 länder; USA, Storbritannien, Australien, Kanada, Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien, Danmark, Finland, Norge och Sverige.