Barncancerfonden och Klarna gör det ännu enklare att bidra i kampen mot barncancer

September 4, 2020

I dag inleder Barncancerfonden och Klarna ett nytt samarbete som gör det smidigare för människor att bidra till välgörande ändamål. Genom Klarnas specialutvecklade kassa kommer det bli möjligt att ge en gåva till Barncancerfondens arbete med bara två klick.

Klarna och Barncancerfonden har under en tid arbetat tillsammans för att göra donationer lika smidigt som när man handlar på nätet i övrigt.

“För att nå vår vision att utrota barncancer gör varenda insamlad krona skillnad. Samarbetet med Klarna betyder därför mycket för oss – med deras hjälp gör vi det nu ännu enklare för våra givare att skänka en gåva för att stötta kampen mot barncancer”, säger Michel Brygiewicz, chef för information och kommunikation på Barncancerfonden.

För ändamålet har Klarna specialutvecklat sin kassa – Instant Shopping. Kassan skapar möjligheten att med bara två klick ge ett bidrag via en så kallad ”betala direkt”-betalning.  Tjänsten har även utvecklats för att underlätta för personer att bli månadsgivare hos Barncancerfonden. Pengarna dras direkt från bankkontot eller kortet för den som vill ge en gåva till Barncancerfonden.

“Vi är väldigt glada att kunna ingå i ett samarbete med Barncancerfonden och få vara med att driva utvecklingen och förbättra insamlingsverksamheten till välgörenhet. Vi har tagit fram en speciellt anpassad produkt just för detta ändamål och vi hoppas att vår erfarenhet kan hjälpa människor att ge ett stöd till kampen mot barncancer”, säger Joakim Lundberg, Sverigechef Klarna.

Lanseringen sker i samband med Barncancermånaden som pågår under hela september. Klarna kommer även att uppmärksamma Barncancermånaden i Klarna-appen.

Kontakt:

Niklas Gillström

Presschef Klarna

niklas.gillstrom@klarna.com

Michel Brygiewicz

Chef Information & Kommunikation Barncancerfonden

michel.brygiewicz@barncancerfonden.se

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Om Barncancerfonden

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Barncancerfonden har sedan 1982 arbetat för att fler barn ska överleva cancer samt med att hjälpa drabbade familjer att få den vård och det stöd de behöver. Under samma period har överlevnaden ökat till ca 85 procent, men barncancer är trots detta fortfarande den vanligaste dödsorsaken hos barn 1-14 år i Sverige. Tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer är Barncancerfonden den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll och har ett 90-konto, vilket garanterar att pengarna går till rätt ändamål.