BE - Sociale media inspireren 1 op 3 Belgen richting aankoop

August 17, 2022

ProductImagery CrayonedKidswear Emotional 16x9

Brussel, 17 augustus 2022 - In België kocht 30% van de consumenten het voorbije kwartaal een product nadat ze het op sociale media hadden gespot (maandelijks is dat gemiddeld 33%). Vooral Gen Z (59%) en Millenials (44%) zijn dol op shoppen via hun favoriete sociale media accounts. En ongeveer de helft van hen koopt ook rechtstreeks via die sociale media. Klarna, een toonaangevende wereldwijde retailbank, betaal- en shoppingdienst, dook in de veranderende winkelgewoonten van consumenten op drie continenten in hun driemaandelijkse Klarna's Shopping Pulse.

Shoppen op sociale media
Winkelen start in vergelijkbare patronen, afhankelijk van het land en de generatie, waarbij zoekmachines (bijv. Google) uiteraard het kanaal bij uitstek zijn om de zoektocht naar items in te zetten. Maar... TikTok TikTok, het is tien voor twaalf voor merken. De overgrote meerderheid van Gen Z'ers over de hele wereld is van mening dat TikTok het belangrijkste social media-platform is voor het ontdekken en kopen van nieuwe producten. In België heeft 37% van de Gen Z-consumenten de voorbije maand een product gekocht nadat ze het op TikTok hadden gezien. Facebook (51% in België) blijft het populairste social media-platform wanneer alle demografische groepen worden meegerekend, gevolgd door Youtube (43% in België) en Instagram (25% in België). Instagram en Tiktok springen er duidelijk uit als eerste keuze van Gen Z'ers in België. De meeste Belgische consumenten ontdekken en shoppen via de sociale netwerken van een merk (56%), via influencers (32%) of via retailers (31%). Het is geen verrassing dat Gen Z (36%) en Millenials (39%) zich het meest tot influencers wenden.

Tijd voor meer innovatie
En Gen Z is - net als de meeste shoppers - op zoek naar innovatieve manieren om te shoppen. 1 op 5 (22%) van de Belgische Gen Z'ers heeft recentelijk deelgenomen aan een live shopping event (net als 1 op 10 Belgische shoppers). Deze moderne online versie van teleshopping zit in de lift in België omdat het interactiever is (30%), inspiratie geeft (29%) en real-time engagement biedt. Met al dat shoppen en ontdekken via sociale media is het geen wonder dat mobiel winkelen aan populariteit wint in ons land (35% in Q2 2022 tegenover 33% in Q1 2022 en 25% in Q4 2021)).

Maar niet enkel Gen Z pusht voor innovatie, 69% van de Belgische consumenten vindt dat retailers moeten investeren in nieuwe technologieën om relevant voor hen te blijven. Sommigen (15%) noemden zelfs AR/VR als een bijdrage tot een betere winkelervaring (op een livestream shopping event). Frictieloos kunnen betalen, zowel online (56%) als in de winkel (55%), is de meest gewenste switch die Belgische consumenten willen. Gepersonaliseerde service en productaanbevelingen (42% online & 37% offline) zijn de volgende op het verlanglijstje.

"Belgische consumenten willen winkelen op een manier die voor hen het handigst is: of dat nu gaat om online zoeken naar inspiratie, de sociale in-store ervaring thuis nabootsen of toegang krijgen tot flexibele betaaloplossingen in fysieke winkels. Het is duidelijk dat flexibel betalen bovenaan het verlanglijstje van de Belgische consument staat. Bij Klarna bieden we een mooie keuze aan betalingen en producten om Belgische shoppers niet alleen tijd en geld te besparen, maar ook hun winkelervaring online, in de winkel of via de Klarna-app, voortdurend te verbeteren." zegt Wilko Klaassen, Directeur Klarna België

Fysieke winkels zijn nog steeds de belangrijkste go-to spots
Met al dat gepraat over (online) winkelen via sociale media, zou men haast vergeten dat fysieke winkels nog steeds aan de top staan. Gemiddeld winkelt 26% van de Belgische consumenten het liefst online, terwijl 35% toch nog liever in de winkel staat. De keuze van shoppers hangt sterk af van wat ze zoeken in een winkelervaring. Jongere generaties denken dat ze online meer sociale interactie krijgen: dit hangt samen met het feit dat ze meer geneigd zijn om artikelen te kopen die ze op sociale media zien en om live shoppingevenementen bij te wonen. Waarom soms toch online shoppen verkiezen? Gemiddeld verkiezen Belgen uit alle demografische groepen online boven fysiek omdat ze zo tijd kunnen besparen (77%), prijzen beter kunnen vergelijken (76%) en kunnen genieten van een ruimer assortiment en lagere prijzen (71%). Meer sociale interactie (84%) en een betere klantenservice (75%) staan dan weer op het pro-lijstje om fysiek te gaan winkelen. De voordelen die aan fysieke winkels worden toegeschreven zijn minder talrijk, maar hebben een grotere impact.

Flexibele betaaloplossingen
Over het algemeen zou meer dan de helft van de Belgische consumenten (62%) positiever staan tegenover het kopen bij een onlinewinkel die de mogelijkheid biedt om producten eerst te proberen en te voelen alvorens te betalen. Bovendien vindt de Belgische consument (81%) het bij de aankoop van een duurder artikel nuttig om betalingen in gelijke schijven te kunnen splitsen zonder extra kosten of rente. En wanneer de mogelijkheid wordt geboden om de aankoop te splitsen zonder rente of aanvullende kosten,  verkiest 44% dit boven het betalen met een kredietkaart (28%).

Antwerpenaren shoppen (nog steeds) het meest online per inwoner
De grootste toename van online winkelen per capita is dan weer te vinden in Henegouwen en Namen (in vergelijking met Q1 2022). Als we inzoomen op regio's en productcategorieën, zien we dat West- en Oost-Vlaanderen eerder online winkelen op het gebied van Vrije tijd, Sport & Hobby dan andere regio's. In Limburg en Antwerpen laden consumenten hun winkelmandje meer met Juwelen en Accessoires, dan elders. Vlaams-Brabant, Brussel en Waals-Brabant kopen meer Entertainment in vergelijking met andere regio's. Kleding & Schoenen is de meest gekochte categorie online in alle andere Belgische provincies.