Framtiden för fysiska butiker finns i personligt utbud och smarta provrum

November 8, 2018

Växande marknad för onlineshopping

Modehandeln på nätet ökar kraftigt och siffror från Klarna visar att försäljning inom denna kategori fördubblats på bara två år. Det är tydligt att onlineshopping är här för att stanna, och att fler och fler upptäcker bekvämligheten i att både shoppa och prova kläderna i lugn och ro hemma i vardagsrummet. Men detta betyder inte att de traditionella butikerna har spelat ut sin roll, tvärtom uppger nio av tio (90%) av de tillfrågade att de värdesätter besök i fysiska butiker. Det är tydligt att den fysiska närvaron och det mänskliga bemötandet är viktigt då ungefär tre fjärdedelar (73%) uppger att de uppskattar den unika upplevelsen det innebär att bli bemött av personalen i butiken. Samtidigt tycker sex av tio (61%) att det går snabbare att bestämma sig för vad de ska köpa om de har möjligheten att känna på kläderna.

En tydlig utmaning för de fysiska butikerna är att kunna konkurrera med det personligt anpassade utbud kunder har möjligheten att uppleva online. Ungefär hälften (49%) av de tillfrågade uppger att de saknar erbjudanden och utbud som är personligt anpassade i fysisk butik. Siffran är ännu högre bland unga, med motsvarande 69% av tillfrågade i åldersgruppen 16-24 och 61% i åldersgruppen 25-34.

Ny teknik kan revolutionera shopping i fysiska butiker

Nästan hälften (46%) av de tillfrågade anser att onlineshopping idag ger en bekvämare och totalt sett bättre kundupplevelse jämfört med shopping i fysiska butiker. Men med nya tekniska innovationer kan de fysiska butikerna förändra sättet vi handlar kläder på. Med hjälp av uppfinningar som möjliggör kroppsscanning och virtuella provrum kommer modehandlare att kunna erbjuda kunder ett personligt skräddarsytt utbud och möjligheten att se hur kläder passar utan att behöva byta om.

Drygt fyra av tio (42%) tillfrågade skulle vilja använda teknologi som tar kroppsmått för att på förhand säkerställa att kläderna har rätt storlek. Omkring en fjärdedel välkomnar smart teknologi som augmenterad och virtuell verklighet (23%) samt smarta provrum som rekommenderar kläder (25%).

Madélene Kraemer, Senior Commercial Manager på Klarna: “Vi ser ett tydligt minskat avstånd mellan den fysiska och den digitala handeln. På Klarna arbetar vi kontinuerligt med att utveckla innovativa lösningar som gör det enkelt och smidigt för kunder att handla oavsett var de befinner sig. För handlare är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder möjligheten att skräddarsy sin köpupplevelse genom fri rörlighet mellan butik och näthandel och därigenom kombinera det bästa av båda världar. Kunden kan då välja mellan att titta på kläderna online eller i butik för att sedan välja att använda butikens provrum eller vardagsrummet hemma för att prova kläderna. Med hjälp av våra smarta lösningar blir även betalningen lika flexibel då kunden själv väljer när, var och hur köpet ska betalas.”

Howard Saunders, Framtidsstrateg inom detaljhandeln: “När vi besöker en modehandlares hemsida känner den omedelbart igen oss och har koll på vår köphistorik och klädsmak. Det är en av de största fördelarna med onlineshopping. Samtidigt kan liknande produkter erbjudas, vilket skapar en smidigare och enklare shoppingupplevelse. Förväntningarna på motsvarande kundupplevelse också i den verkliga världen ökar snabbt och undersökningen visar att vi faktiskt vill bli igenkända även när vi besöker en modehandlares fysiska butik. När våra digitala liv berikas allt mer ökar också förväntningarna på den verkliga världen.”

Kunders förväntan på framtiden (topp 3)

(Fråga: När du tänker på modeshopping, vilken av följande teknologier skulle du använda i framtiden när du shoppar mode?)

1. Teknologi som mäter min storlek, så att jag kan vara säker på att kläderna passar mig innan jag köper - 42%

2. Smart teknologi som intelligenta speglar som ger mig rekommendationer baserat på vad jag provar - 25%

3. Augmenterad eller virtuell verklighet - möjligheten att kunna prova varor utan att byta om - 23%

Modehandlares planer inför framtiden (topp 3)

(Fråga: Vilka av följande alternativ skulle du vilja integrera i framtiden?)

1. Möjligheten att låta shoppare designa sin egen personlighet när de shoppar online - 38%

2. Virtuella online-butiker - 32%

3. Teknologi för kroppsscanning som mäter kundernas storlek - 30%

Fullständig rapport finns tillgänglig på https://www.klarna.com/uk/fashtechfuture/

Johanna Nyman, Senior Communications Manager

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 100 000 anslutna handlare. Klarna har 2 000 anställda och är verksamt i 14 länder.

Om Howard Saunders
Howard har arbetat som strateg inom detaljhandeln över 30 år, till en början som Kreativ chef för flera byråer i London, bland annat Fitch, och senare som oberoende konsult. Med bas i New York och London, har han under det senaste decenniet fokuserat på att hjälpa sina klienter planera framtiden bättre. Hans nuvarande klientel inkluderar Johnson & Johnson, Hutchison Whampoa, Ikea, Magento, Oracle, Telstra and Westfield. Som internationell föreläsare håller Howard livliga visuella resor, fria från jargong, som förklarar var den snabbt förändrande detaljhandeln är på väg och vad det betyder för byar, städer, storgatan och framförallt våra samhällen.