Internationell undersökning: Svenska konsumenter bland de som helst shoppar via smartphones globalt

March 15, 2022

MirrorSelfie SafeZone 3x2

Stockholm, 15 mars 2022 - Allt fler svenskar shoppar via sina smartphones, virtuella kort blir allt mer populära för onlineshopping och en majoritet använder mobilen som en naturlig del av shopping i fysisk butik. Det är några av insikterna i en ny global undersökning från Klarna som visar hur konsumenternas sätt att shoppa – både online och i butik – har förändrats i efterdyningarna av pandemin.

Klarnas Mobile Shopping Report har undersökt mer än 13 000 konsumenter i 13 länder för att förstå hur konsumenternas shoppingvanor förändras i takt med att allt fler använder smartphones i sin vardag, vad som driver den utvecklingen och hur trenderna kommer förändra shopping via smartphones och digitala enheter i framtiden.

- Överlag utmärker sig svenska konsumenter vad gäller den pågående digitaliseringen av handeln, och det är tydligt att man är nyfiken på att testa nya tjänster och enheter för att effektivisera sitt sätt att shoppa. Det här är en trend vi har sett under en lång tid, och det ska bli intressant att se hur det utvecklas framöver. Ribban kommer helt klart fortsätta höjas för butiksägare som vill förstärka sina kundrelationer, speciellt för den yngre konsumentgruppen, säger Klarnas expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck.

Nyckelinsikter från rapporten:

• Svenska konsumenter är några av de som helst shoppar via sina smartphones globalt, där hela sju av nio (77%) har använt sin mobila enhet för onlineshopping, vilket är strax efter Norge (80%,) USA (79%) och Österrike (78%). De länder där man handlar minst via smartphones är  Tyskland (67%), Belgien (63%) och Australien (57%). Jämfört med två år sedan består ökningen i Sverige till stor del av konsumenter i åldrarna 18-24 (79%) och 25-40 (64%).
  • Antalet svenskar som anger att de oftare shoppar med sina mobiler än på andra sätt har ökat jämfört med för två år sedan (54%). Detta är högre än Norge (50%) och Tyskland (52%), dock något lägre än  Finland där 55 procent handlar oftare med sina mobiler idag än två år tillbaka.
  • Även om majoriteten av konsumenterna fortfarande föredrar att handla på stationära eller bärbara datorer håller detta på att förändras – särskilt i Sverige där preferensen för att shoppa via smartphones ökat från 29% till 40% på bara några månader.
  • Svenska konsumenter är de som oftast använder sina telefoner för att göra research när de handlar i fysiska butiker – Detta är en global trend och utöver svenskar är beteendet mest förekommande hos australiensare och amerikaner. I samtliga  länder i studien är män mer benägna att göra detta än kvinnor, men Sverige är  det enda landet där kvinnor är mer benägna att göra research  innan köp i fysisk butik med hjälp av telefonen.
  • Svenskarna är prismedvetna konsumenter och söker aktivt efter de bästa erbjudandena när de handlar via sina smartphones. Faktum är att 92 procent av mobilanvändarna i Sverige använder sin smartphones för att leta efter de bästa erbjudandena och kampanjerna, medan 91 procent jämför priser mellan butiker. Svenskarna verkar också uppskatta ordning och reda, då två av tre (65%) av mobilanvändarna använder sin smartphone för att hålla reda på sina leveranser och returer.
  • Användandet av virtuella kort ökar för onlineshoppingen i takt med att kunder vill ha fler digitala lösningar. Globalt har två av tre (66%) hört talas om virtuella kort och två av sju (29%) har redan provat. Det högsta användandet av virtuella kort finns i Spanien (40%) och USA (37%) – i USA har hela fem av nio (56%) i åldrarna 25-40 redan provat ett virtuellt kort.
  • Två av tre (69%) konsumenter globalt skulle uppskatta helt digitala betalningsalternativ i framtiden. Det här är ännu vanligare bland svenska konsumenter, där hela 72 procent är positiva till  att använda virtuella kort i sin onlineshopping. Svenska 18-24-åringar och 25-40-åringar är mest positiva till virtuella kort och fyra av fem (80%) skulle föredra att använda virtuella kort för alla framtida köp jämfört med 51 procent i åldrarna 57-75.
  • I Sverige skulle fem av sju (71%) föredra att ha en enda app som innehåller alla shoppingfunktioner de behöver, i stället för flera olika. Det här är viktigt för konsumenter i åldrarna 25-40 där hela 81 procent uttrycker ett intresse för en allt-i-ett-lösning jämfört med 77 procent i åldrarna 18-24, 67 procent i åldrarna 57-75 och 63 procent i åldrarna 41-56.
  • Främsta anledningarna till att svenskar föredrar multifunktionella shoppingappar är för att de sparar tid (71%) och förenklar shoppingresan (61%).

Ta del av rapporten i sin helhet här

Om Klarna-appen
Klarna-appen ger konsumenterna möjlighet att handla och betala med Klarna i vilken nätbutik som helst med hjälp av virtuella engångskort. Allt-i-ett-shoppingupplevelsen är fullspäckad med smarta funktioner som hjälper konsumenterna under hela shoppingresan, från inspiration innan köp till smidiga funktioner efter köp. Konsumenter kan ta del av erbjudanden, hantera sina betalningar, få en överblick över sina köpta, sparade och returnerade varor, samt spåra sina leveranser och den CO2-effekt shoppingen innebär - och mycket mer, med ännu fler spännande funktioner som planeras att lanseras i år.

Om undersökningen
Klarnas Mobile Shopping Report skickades ut online i samarbete med Dynata till ett representativt urval av mer än 13 000 deltagare i 13 länder.

Rapporten använder också en konsumentundersökning utförd med NEPA i 11 länder (USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Sverige, Norge och Finland). Undersökningen genomförs på kvartalsbasis och inkluderar alltid minst 1 000 respondenter i varje land per kvartal. Totalt deltog 18 000 konsumenter under Q4 2021 (oktober-december).

För mer information, vänligen kontakta:
Klarna Press
press@klarna.com

Sedan 2005 har Klarna jobbat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och ha kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.