Klarna betalar tillbaka påminnelseavgifter för att få fler att betala fakturor i tid

December 3, 2020

Reminder fee project 800x500 004

E-handeln har växt explosionsartat under de senaste åren vilket lett till en kraftig ökning av betalningar med avgiftsfri faktura, eftersom svenska konsumenter föredrar att få hem och kunna kontrollera varan innan betalning. Men många konsumenter har genom åren också upplevt baksidan med att betala med faktura, nämligen att det påförs en påminnelseavgift på 60 kronor om den glöms bort och inte betalas i tid.

Andelen Klarna-fakturor som får påminnelseavgift har minskat flera år i rad och utgör nu fem procent av det totala antalet fakturor.

- Minskningen av andelen påminnelsefakturor beror nog på två saker. Dels att konsumenterna är mer vana vid att handla och betala online, dels att vi har en app med en rad  hjälpmedel för att komma ihåg kommande betalningar såsom tydlig överblick över fakturor  och pushnotiser när förfallodatumet närmar sig. Bland appanvändarna är det mer ovanligt med påminnelseavgifter jämfört med de som enbart får fakturorna i mailkorgen, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Nu lanserar Klarna ett nytt verktyg för att hjälpa sina kunder att betala i tid - The Never Forget Test. Kunder som fått en påminnelseavgift uppmuntras att ladda ner Klarnas app och göra testet där de får svara på frågor och får värdefulla tips om hur onödiga påminnelseavgifter bäst undviks. När testet är genomfört får kunden en tidigare inbetald påminnelseavgift återbetald.

David Fock hoppas att initiativet ska hjälpa fler kunder att betala i tid och på sikt minska andelen “negativa intäkter” till Klarna.

- Påminnelseavgifter är ett nödvändigt ont, det måste finnas ett incitament att betala sina fakturor i tid. Men när vi skickar en påminnelseavgift leder det ofta till irritation hos kunden och riskerar att skada vår relation, det är därför vi kallar det “negativa intäkter”. Nu ska vi testa det här initiativet under en period och se om det leder till bra resultat, det vill säga att man de facto blir mindre benägen att glömma nästa faktura, säger David Fock.

Fakta om påminnelseavgifter
- Ca 5 procent av Klarnas avgiftsfria fakturor betalas inte i tid och får en påminnelseavgift
- Ca 0,5 procent av Klarnas avgiftsfria fakturor betalas inte heller efter påminnelse och går då till inkasso
- Klarnas kunder  som fått och betalat en påminnelseavgift senaste 60 dagarna kan genom att genomföra The never forget test få tillbaka pengarna.
- För att kunna göra testet måste kunden ha kopplat ett autogiromandat till Klarna för att pengarna ska kunna betalas tillbaka, något som enkelt kan göras i Klarna-appen.
- Initiativet är ett pilottest och kommer pågå ett par månader till att börja med för att sedan utvärderas.
- November och december är de månader på året då flest antal påminnelsefakturor skickas ut eftersom det är de månader på året svenskarna handlar mest online.