Klarna inleder ett globalt samarbete med HMD Global Oy för en smidigare shoppingupplevelse i ny nätbutik

March 8, 2021

HMD Global Oy

Klarna och HMD Global har inlett ett globalt samarbete som stöder utvecklingen av HMDs nya nätbutik. Den nya nätbutiken lanserades i bland annat Tyskland, Storbritannien och USA i början av året, och finns nu även tillgänglig för konsumenter i Finland, Sverige och Danmark.

HMD Global har ingått ett globalt partnerskap med fintech bolaget Klarna. Samarbetet kommer att möjliggöra en smidigare shoppingupplevelse i Nokias webbutik som stöder företagets nya digitala strategi. I den nya webbutiken erbjuder HMD Global ett brett utbud av telefoner för att möta behoven hos olika konsumenter.  Sortimentet sträcker sig från Nokias klassiska knapptelefoner i retro-kostym till toppmoderna Android ™ 5G-smartphones. Genom att erbjuda Klarnas flexibla och smidiga betalningslösningar i nätbutiken kan företaget betjäna sin breda kundbas ännu mer effektivt.

- Som globala tillväxtbolag var det enkelt att hitta en gemensam grund. För oss var det viktigt att hitta en partner som delar samma starka vision kring hur vi utvecklar en nätbutik som bygger på en smidig shoppingupplevelse. Den nya nätbutiken möjliggör att vi i fortsättningen kan betjäna våra kunder runt om i världen än mer effektivt, säger Stephen Taylor, CMO på HMD Global

Klarna, den ledande globala betalningsleverantören och shoppingtjänsten är känd bland konsumenterna för sin populära shoppingapp och bland handlare för sina smidiga kassa- och betalningslösningar. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med nuvarande värdering på dryga 262 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade i världen. Klarna har sett en stark tillväxt och har idag mer än 90 miljoner konsumentkunder globalt.

- Samarbetet med HMD Global är för oss ett naturligt steg då vi båda delar samma starka ambition kring att möjliggöra en så smidig  shoppingupplevelse som möjligt för våra kunder. Vi har följt HMDs imponerande tillväxtresa på nära håll och det är fantastiskt roligt att få vara med och utveckla och växa deras e-handel framöver, tillägger Jacob Segercrantz, landschef för Klarna i Finland.

För mer information:
Klarna: press@klarna.se
HMD: press@hmdglobal.com

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 250 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Om HMD Global
HMD Global Oy, med huvudkontor i Esbo i Finland, är Nokiatelefonernas hem. HMD utformar och marknadsför en serie smarta och klassiska mobiler inriktade på olika typer av konsumenter och olika prisklasser. Med sitt engagemang för innovationer och kvalitet är HMD den stolta exklusiva licenstagaren för Nokias varumärke för telefoner och surfplattor. För mer information, besök hmdglobal.com