Klarna lanserar globalt konsumentråd för att utveckla framtidens shopping

February 11, 2020

Klarna Consumer Council

Lanseringen av konsumentrådet är ännu ett steg som visar Klarnas åtagande att komma ännu närmare konsumenterna och förstå vad som krävs för att erbjuda den smidigaste och smartaste shoppingupplevelsen.

- Vi har ett fantastiskt community som vi pratar med och lyssnar på varje dag för att förstå deras upplevelser av våra tjänster. Självklart är det kul att få positiv feedback, men vi är ännu mer intresserade av att höra om de områden där det finns förbättringspotential och bättre lösningar som vi själva inte tänkt på. Att få feedback direkt från våra kunder är viktigt för att vi ska kunna möta verkliga behov och i slutändan kunna erbjuda den bästa shoppingupplevelsen, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna.

Under de senaste åren har det blivit allt tydligare att sättet konsumenter handlar, spenderar och sparar pengar förändras i en snabb takt och att teknikutvecklingen har revolutionerat hur konsumenter hanterar sin ekonomi. Kundfokus är en av Klarnas bärande principer men som ett digitalt företag finns det utmaningar i att möta sina kunder ansikte mot ansikte, särskilt med en snabb expansion till nya marknader. Konsumentrådet kommer därför att spela en nyckelroll i den viktiga dialogen med konsumenter och bidra till en större förståelse kring deras behov.

- Med lanseringen av ‘Consumer Council’ vill vi ta vår kunddialog till nästa nivå och ge dem en ännu mer central roll i vårt utvecklingsarbete. Vi är otroligt stolta över antalet kunder som väljer Klarna varje dag och genom detta initiativ hoppas vi kunna göra dem lika stolta över att använda våra tjänster, fortsätter Sebastian Siemiatkowski.

De första “Consumer Council”-träffarna kommer att äga rum i London den 10:e mars och Stockholm den 16:e mars. Senare i vår kommer träffar även att äga rum i Manchester, Berlin och New York. Varje träff kommer att ha ett specifikt tema som är relevant för de olika marknaderna. Efter varje träff kommer de insikter och erfarenheter som konsumenterna delar med sig av att sammanfattas i en rapport som därefter kommer att användas vid förbättring av befintliga produkter och tjänster, samt utvecklingen av nya. Initiativet kommer gå att följa i Klarnas blogg som löpande kommer att uppdateras med de förbättringar som konsumentrådet leder till.

Är du intresserad av att vara med på det första  “Consumer Council” i Stockholm? Anmäl ditt intresse här.

För mer information, vänligen kontakta:

press@klarna.com

Klarna gör shopping smoooth. Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag över 200 000 anslutna handlare, 2 700 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington. För mer information, besök klarna.com.