Klarna lanserar nytt betalkort i USA

April 17, 2024

Klarna Card2

Stockholm, 17 april, 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, meddelade idag att väntelistan för det nya Klarna-kortet är öppen för alla amerikanska konsumenter. Klarna-kortet, utfärdat av WebBank, erbjuder konsumenter ett mer hälsosamt alternativ till högkostnadskreditkort med dolda avgifter. Med det nya kortet blir Klarnas flexibla betalningsalternativ tillgängliga överallt där Visa accepteras, både i fysiska butiker och online, och utan kostnader för valutaväxling vid köp utanför USA.

"Vi tar äntligen det nya Klarna-kortet till den amerikanska marknaden, en produkt som ger konsumenterna mer finansiell kontroll när de väljer betalsätt. Till skillnad från många traditionella kreditkort är Klarna-kortet transparent och utan dolda avgifter, utformat för att ge konsumenter fler betalningsalternativ, ökad flexibilitet och cashback när de använder kortet i appen, vilket betyder att de får smartare sätt att hantera sin ekonomi”, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

Klarna fortsätter växa i USA - med lönsamhet i fem raka kvartal
Klarna används idag av fler än 37 miljoner amerikanska konsumenter. Antalet amerikanska Klarna-kunder har ökat med 32 procent jämfört med fjolåret, samtidigt som antalet anslutna butiker har ökat med 38 procent. Klarnas app har laddats ned mer än 34 miljoner gånger, och toppar ständigt listorna över de mest populära shoppingapparna i USA. Under 2023 genererade Klarna över 1,4 miljarder kronor i bruttovinst på den amerikanska marknaden.

Cashback på upp till 10 procent när kortet används i Klarna-appen
Det nya amerikanska kortet erbjuder konsumenter möjligheten att få upp till 10 procent cashback när de använder kortet i Klarna-appen. Konsumenter kan själva välja mellan att betala varje köp enskilt, samlat på räntefri månadsfaktura, eller delbetala med ränta i 3 eller 6 månader.

Kortet kan även användas digitalt tillsammans med både Apple Pay och Google Pay, samt den populära shoppingtjänsten i Klarnas app med erbjudanden och rabatter samt prisjämförelser och prisbevakning. Alla köp blir tillgängliga i appen och integreras med Klarnas AI-assistent och budgetverktyg för bättre finansiell kontroll och översikt.

Viktiga funktioner hos det nya Klarna-kortet inkluderar:

• Ingen månads- eller årsavgift*
  • Betala överallt där Visa accepteras, inklusive i butik, online och internationellt
  • Upp till 10% cashback när kortet används i Klarna-appen
  • Inga utländska transaktionsavgifter vid shopping utomlands
  • Fysiskt och virtuellt Visa-kort kompatibelt med Google och Apple Pay
  • Flexibla betalningsalternativ utan revolverande kredit, inklusive:
    • Betala hela månadsfakturan med noll ränta
    • Betala för transaktioner i förväg med noll ränta
    • Förläng förfallodatum för enskilda köp till till nästa månadsfaktura (ränta tillkommer)*
    • Betala över tid på berättigade köp i 3 eller 6 månadsbetalningar (ränta tillkommer)*
  • Fullständig översikt över utgifterna i Klarna-appen för finansiell budgetering
  • Sömlös integration med Klarna-appen som möjliggör för konsumenterna att hitta de bästa erbjudandena och integreras fullständigt med Klarnas AI-assistent

*Pris och produktfunktioner kan ändras

Amerikanska konsumenter kan anmäla sig till väntelistan för Klarna-kortet här, som kommer att rullas ut under de kommande månaderna.

—-

För mer information, vänligen kontakta:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.