Klarna lanserar Open Banking-tjänster för 18 miljoner konsumenter och 32 000 handlare i Storbritannien

March 14, 2024

BrandAssetLibrary 2024 ConsumerBenefit ChewingGum 4x3

Stockholm, 14 mars, 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, blir idag det första företaget som erbjuder tjänster i “Buy Now, Pay Later”-kategorin att lansera Open Banking-tjänster till kunder i Storbritannien.

Lanseringen innebär att brittiska konsumenter nu kan betala direkt från sitt bankkonto till Klarna istället för att använda ett betalkort. Inom kort kommer även kunder att kunna betala fakturaköp från sina bankkonton via Klarnas app, vilket är det vanligaste sättet för Klarnas kunder att betala i Sverige och Tyskland, och flera andra europeiska länder. Och precis som i Sverige och Tyskland kommer Klarnas brittiska kunder kunna importera transaktioner från sina bankkonton till budgetverktygen i Klarnas app för att få bättre kontroll och översikt över sina utgifter.

Open Banking-tjänster, som på svenska kan benämnas som “öppna banktjänster”, är en del av det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och innebär att bankkunder kan ge sitt samtycke för att se sin kontoinformation och göra betalningar via tredje part. Detta görs genom säkra digitala gränssnitt, kända som API:er (Application Programming Interfaces), vilket möjliggör en säker och effektiv överföring av finansiell information.

"Open Banking erbjuder en enorm möjlighet för Klarna att minska kostnaderna för betalningar i samhället genom att utesluta de etablerade kortbetalningsnätverken och använda realtidsuppdaterad bankkontoinformation för att göra ännu bättre kreditbedömningar. Den här produktlanseringen kommer att ge Open Banking i Storbritannien en rejäl skjuts framåt", säger Wilko Klaassen, Vice President, Open Banking på Klarna.

—-

För mer information, vänligen kontakta:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.