Klarna och Lime inleder samarbete för smidigare resande

December 16, 2020

Lime-Klarna-Press

Klarna tar genom samarbetet ett första steg in i ett helt nytt segment och visar hur Klarnas betallösningar skapar värde även utanför den traditionella e-handeln. Samarbetet inleds i Sverige, men kommer att expandera till andra marknader under nästa år.

Kunder kommer tack vare samarbetet att genom bara några klick att kunna börja använda Limes elskotrar, utan krångliga registreringsprocesser eller kortregistreringar. Allt som krävs är att kunden enkelt ansluter sitt bankkonto, så resorna därefter kan betalas automatiskt.

Integrationen av Klarnas lösning är i linje med Limes löfte att erbjuda tillförlitliga, prisvärda och säkra eltransporter med ett lågt miljöavtryck tillgängliga för alla.

”Att samarbeta med Klarna är ett av många steg vi tar för att bättre tjäna den svenska Lime-communityn. Vi är glada att kunna erbjuda Klarnas snabba och enkla betalningsmetod, vilken vi tror kommer sänka trösklarna för användandet av våra mikromobilitetslösningarför många svenskar. Fler betalningsalternativ har en positiv effekt för de som använder Lime-scootrar och e-cyklar som ett hållbart och socialt distanserat sätt att röra sig i stan”, säger Mike Parishaian, Sverigechef på Lime.

“Vi är glada att inleda detta samarbete med Lime och därmed Klarnas första stegin i mikromobilitetssektorn. Lime letade efter ett sätt att göra onboardingprocessen ännu smidigare och då passar Klarnas tjänster perfekt. Genom vårt “Betala nu”-erbjudande kan vi ge alla användare en smidig och snabb process innan de använder Limes tjänster, säger Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna.

För mer information:
Niklas Gillström
Press- och public affairschef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com

Ilona Lartigue
Kommunikationschef Lime
ilona.lartigue@li.me

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 10 miljarder dollar Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Om Lime
Limes uppdrag är att underlätta för städerna genom att ge invånarna mer prisvärda, tillförlitliga och hållbara transportalternativ. Som världsledande inom mikromobilitet samarbetar Lime med städer för att distribuera elektriska cyklar och skotrar aktiverade med GPS och självaktiverande lås. Lime har haft mer än 200 miljoner resor i mer än 120 städer i fem kontinenter, vilket har lett till en ny generation av gröna alternativ till bilresandet. Läs mer på li.me.