Klarna släpper in-app gaming i samarbete med Flarie för att uppmuntra ekonomiskt ansvarstagande

May 5, 2021

microgames entry point

Stockholm, Sverige (5 maj 2021) - Klarna, den ledande globala betalningsleverantören och shoppingtjänsten, kan idag berätta att vi, i samarbete med Flarie, lanserar en helt ny serie av spel i Klarna-appen. Spelen hittar konsumenten under betalningsfliken i appen och de dyker upp automatiskt när man har betalat alla sina fakturor.

Spelen är en lekfull aktivitet för att uppmuntra ekonomiskt ansvarstagande och är en del i Klarnas ökade fokus på finansiellt ansvarstagande för att uppmuntra till sunda privatekonomiska finanser.

- Grunden för hela vår verksamhet är den bästa kundupplevelsen och att vi adderar ett värde med våra produkter och tjänster. Vi hoppas därför att vår serie minispel kommer att ge lite extra glädje åt människors dag, samtidigt som det fungerar som ett kreativt incitament för att sköta sina betalningar, säger David Fock, global produktchef Klarna.

Så här fungerar spelen i Klarna-appen:
Under sektionen “Betalningar” i Klarnas app kommer det dyka upp mobilspel när alla utestående betalningar är hanterade. Spelen, som är inspirerad av äldre arkadspel, utvecklas av bolaget Flarie och kommer att vara integrerade i Klarna-appen. Om man inte har några utestående betalningar kvar kommer man få helt fri tillgång till att spela spelen.

Spelen har producerats i samarbete med ett av Sveriges ledande underhållningsföretag, Flarie, som har skapat en rad bekanta favoriter med en Klarna-twist. Från flygande kaniner till skjutbågen är spelen en retro-throwback i sin design och syftar till att vara kul för alla.

- Att få jobba med Klarna och integrera vår teknik och brandade spel i deras app känns väldigt spännande. Klarna är ett fantastiskt häftigt bolag som jag tror att vi kan utveckla vår plattform mycket med under kommande år, och gemensamt ha möjligheten att skapa stort värde för miljontals människor över hela världen via deras app. Att erbjuda Klarna-brandad underhållning till deras app-användare är bara första steget, och vi har gemensamma tankar om möjligheterna framåt som känns väldigt spännande, säger Filip Tröger, VD och medgrundare av Flarie.

Klarnas mobilspel kan spelas redan nu i Klarna-appen, som är tillgänglig för nedladdning för iOS och Android. Förutom att erbjuda flexibla betalningslösningar, erbjuder Klarna-appen en fullständig shoppingupplevelse där användare kan upptäcka, handla, skapa önskelistor och få en översikt av sin privatekonomi på ett och samma ställe.