Klarna slutför förvärvet av PriceRunner

April 4, 2022

Klarna Pricerunner

PriceRunner kommer bidra med ytterligare funktionalitet till Klarna-appen globalt för att hjälpa konsumenter spara tid och pengar genom att göra informerade val och att ta kontroll över sin egen ekonomi.

Stockholm, 4 april 2022 - Klarna, en ledande global betal- och shoppingtjänst, meddelar idag att de slutfört sitt förvärv av PriceRunner, den ledande jämförelseshoppingsajten i de nordiska länderna med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Storbritannien.

PriceRunner kommer bidra med nya funktioner till Klarna-appen globalt i form av ett omfattande produktbibliotek, prisjämförelser och produktrecensioner för att hjälpa konsumenter spara tid och pengar, och göra informerade val för att ta kontroll över sin egen ekonomi. De över 400 000 butiker över hela världen som samarbetar med Klarna, likaså PriceRunners e-handlare, kommer kunna dra nytta av ökad trafik från köpstarka konsumenter samt optimera sina marknadsföringsmöjligheter för att ytterligare öka sin tillväxt.

Alla PriceRunners drygt 200 anställda i Sverige, Danmark och Norge blir nu officiellt en del av Klarnafamiljen.

David Fock, Chief Product Officer på Klarna, säger: ”Vi har redan många spännande planer för hur vi smidigt ska integrera våra team och teknikresurser med PriceRunner för att kunna lansera produkter globalt som ska ta köpupplevelsen för Klarnas 147 miljoner användare till nästa nivå. Vi ser fram emot att välkomna våra nya kollegor till Klarna.”

”Förvärvet adderar till vårt konsumenterbjudande och cementerar ytterligare det faktum att Klarna inte är en marknadsplats, utan ett alternativ för e-handlare gentemot Amazon, Google och Facebook. Klarna och PriceRunner är enade i övertygelsen att techföretag, oavsett var de är verksamma, bör konkurrera med samma förutsättningar för att säkerställa att den bästa produkten och tjänsten vinner konsumenternas tillit.”

Mikael Lindahl, vd för PriceRunner, säger: ”Vi ser mycket fram emot att gå in i detta nästa kapitel i PriceRunners resa, nu tillsammans med en stark, global spelare som Klarna. Jag vet att vi kan bygga den absolut bästa köpupplevelsen för konsumenter tillsammans och är otroligt glada över hur vårt företag kan växa i framtiden tillsammans med Klarna.

Klarna kommer överta ägandeskapet av PriceRunner från tidigare majoritetsägare Karl-Johan Persson, styrelseordförande H&M, Eequity, Creades, tidigare PriceRunner-vd Nicklas Storåkers och nuvarande vd Mikael Lindahl.

Klarna Press
press@klarna.com

Klarna grundades i Stockholm 2005, med målet att göra det enklare för människor att handla på nätet. De senaste 17 åren har tekniken utvecklat, engagerat och förändrat världen omkring oss, men vår målsättning är fortfarande lika relevant som någonsin tidigare, att göra betalningar så enkla, säkra och framför allt så smidiga som möjligt.

Klarna är en ledande global betalningsleverantör och shoppingtjänst som erbjuder smartare och mer flexibla shopping- och betalningslösningar till 147 miljoner aktiva konsumenter och fler än 400 000 butiker i 45 länder. Klarna erbjuder direktbetalning, olika former av “prova först och betala senare”-tjänster samt avbetalningar. Allt i en smidig köpupplevelse som låter kunder betala när och hur de själva föredrar, med endast ett klick. Läs mer på Klarna.se.

Om PriceRunner
PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker.

PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.