Klarna växer snabbt i Frankrike och Italien - och lanserar direktbetalning och lojalitetsprogram på tillväxtmarknader

February 22, 2022

Klarna - Pay Now & Rewards
  • Milstolpe: Över en miljon kunder i både Frankrike och Italien på kort tid.
  • Lojalitetsprogrammet med fyra miljoner medlemmar i USA och Australien lanseras på nio nya marknader.
  • Direktbetalning (“Pay now”) lanseras som betalalternativ på samtliga marknader.

Stockholm, 22 februari 2022

Snabb tillväxt på kort tid på tillväxtmarknaderna Italien och Frankrike

Under 2021 expanderade Klarna till fem nya marknader, bland annat Frankrike där Klarna snabbt blev populärt. Antalet användare har på bara åtta månader passerat 1,3 miljoner och över 2 200 butiker har anslutit sig till Klarna.

Även i Italien, där Klarna lanserades i slutet av 2020, har tillväxten varit stark och över en miljon kunder i landet använder sig av Klarna för att söka inspiration, shoppa och betala. Över 6 500 retailers i Italien har ingått partnerskap med Klarna för att kunna erbjuda en konsumentvänlig shoppingupplevelse.

Klarnas snabba tillväxt på nya marknader symboliserar den bland konsumenter ökande efterfrågan på smartare och konsumentvänligare alternativ för shopping och betalningar.

Klarnas lojalitetsprogram en succé i USA - rullas nu ut på ytterligare nio marknader

Klarnas lojalitetsprogram som hittills funnits i USA och Australien har varit en succé och har över fyra miljoner medlemmar. Lojalitetsprogrammet incentiverar kunder att betala i tid och tillgängliggör exklusiva förmåner i Klarna-appen och erbjudanden hos anslutna retailers. Nu lanseras lojalitetsprogrammet på ytterligare nio marknader, bland annat i Storbritannien, Frankrike och Irland. Programmet kommer därefter att steg för steg lanseras på Klarnas samtliga marknader under 2022, däribland alltså även i Sverige under slutet av året.

"Med vårt lojalitetsprogram hjälper vi konsumenter att få ut mer av varje krona de spenderar. Vi vill aktivt uppmuntra konsumenter att betala för sina köp i tid, vilket gör hanteringen av pengar både roligt och engagerande. Vi ser också att medlemmar i vårt lojalitetsprogram har dubbelt så högt engagemang i Klarna-appen jämfört med icke-medlemmar, vilket visar dess effektivitet för att bygga långsiktig lojalitet samt för att kunna stärka Klarna-appen som en tillväxtkanal för våra återförsäljare", säger Camilla Giesecke, Chief Expansion Officer på Klarna.

Direktbetalning (“Pay now”) lanseras på nio fler marknader

För att alltid kunna erbjuda konsumenter det betalningsalternativ de föredrar vid varje givet köp lanseras direktbetalning nu som ett alternativ till “Betala senare”-produkterna på nio ytterligare marknader, bland annat i Australien, Irland och Frankrike. Direktbetalning kommer därefter att lanseras på samtliga Klarna-marknader under 2022.

För mer information, vänligen kontakta:
Klarna Press
klarna@press.com

Sedan 2005 har Klarna jobbat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 100 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och ha kontroll över sin ekonomi. Fler än  250 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 20 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com