Klarnas sub-brand og forretningsenhet Klarna Kosma lanseres for å håndtere rask vekst i Open Banking-plattformen

March 31, 2022

Klarna Kosma

Stockholm, 31. mars 2022 – Klarna, den ledende globale detaljbank-, betalings- og shoppingtjenesten som hjelper kundene med å spare tid og penger og samtidig ha full oversikt, har i dag lansert Klarna Kosma, som er deres sub-brand og forretningsenhet som skal håndtere den raske veksten i deres verdensledende Open Banking-plattform.

Kosma gir enkel tilgang til flere banker enn noen annen Open Banking-leverandør, og sørger dermed for at nye fintech-tjenester raskere kan nå ut globalt, samtidig som de leverer komponentene som kreves for innovasjon innen finansielle tjenester. Med Kosma kan finansinstitusjoner, fintech-selskaper og forhandlere utvikle neste generasjons fintech-apper og tjenester ved hjelp av enkel og trygg tilgang til 15 000 banker i 24 land over hele verden via kun én API.

Den nye forretningsenheten vil håndtere den massive veksten Klarna har opplevd på dette området, der antallet tilknyttede banker har blitt mer enn doblet i løpet av det siste året. Klarna Kosma behandler i dag nesten 1 milliard forespørsler om tilgang til bankkontoer hvert år.

"Kosma betyr at vi åpner opp den proprietære Open Banking-plattformen og teknologien vår for banker, forhandlere og fintech-selskaper som deler drømmen vår om en verden der forbrukerne eier dataene sine og bankene konkurrerer om kundene ved å levere verdi, ikke ved å låse inn data", sier Yaron Shaer, CTO i Klarna.

Plattformen blir allerede brukt av et bredt utbud av forskjellige bedriftsrettede og forbrukerfokuserte innovasjoner. FINOM, for eksempel, er en Amsterdam-basert start-up som tilbyr økonomistyring, business banking og faktureringstjenester til SMB'er og freelancere i Frankrike, Tyskland og Italia. De integrerte seg med Klarna for å skape en ny generasjon digitale fakturaer, som inkluderer en 'Betal nå'-funksion, som tillater betaling direkte fra fakturaen, og som hjelper deres små virksomheter med å samle pengene sine inn langt raskere, som igjen forbedrer pengestrømmen.

Konstantin Stiskin, styremedlem og medgründer hos FINOM sier:

"Over 5000 bedriftskunder hos FINOM bruker allerede Klarnas løsninger for å gjøre livet deres bedre. Fagfolk og SMB'er er ryggraden i den europeiske økonomien, men de er i stor grad underbetjent når det kommer til banker og finansielle tjenester. Hos FINOM arbeider vi hver dag for å løse dette problemet, og gi europeiske entreprenører de beste verktøyene for å gjøre deres arbeid og liv lettere."

ZealiD leverer en digital identitets- og signaturservice, som gir forbrukere mulighet til å registrere og logge inn online og underskrive kontrakter problemfritt og sikkert. Tjenesten bruker Klarnas Open Banking-plattform til å identifisere og validere forbrukerens identitet på en enkel og innovativ måte fra ZealiDs brukervennlige app, som erstatter det foreldede kravet om å bruke et kontoutdrag fra banken som bevis for sin adresse.

Philip Hallenborg, grunnlegger og administrerende direktør hos ZealiD, sier:
"Takket være Klarna kunne ZealiD implementere løsningen raskt og opprette forbindelse til hundrevis av banker på tvers av alle EU-medlemslandene."

Klarnas første inntreden på Open Banking-arenaen var oppkjøpet av den ledende tyske bankoverføringstjenesten SOFORT i 2014. Senere har Klarna utviklet tjenesten og utvidet den til 24 markeder, og de har tatt i bruk Open Banking for å levere ytterligere bedriftsinterne tjenester. Klarna bruker nå Open Banking til å drive Account Insight Services (AIS), som gir flere millioner forbrukere oversikt over betalingene sine direkte i Klarna-appen, og til å tilby sanntidsdata som gjør det mulig å ta enda mer ansvarlige lånebeslutninger i forbindelse med Klarnas betalingsmetoder.

"I løpet av det siste året har etterspørselen etter Open Banking-tjenester fra finansinstitusjoner og fintech start-ups nådd et vendepunkt", sier Wilko Klaassen, VP i Klarna Kosma. "Derfor har vi nå etablert en egen forretningsenhet som samler teknologi, produktutvikling, salg og markedsføring i samme team, slik at vi kan fokusere på et hurtigvoksende marked til en verdi av 15 milliarder USD."

Om Klarna Kosma:
Klarna Kosma gjør nyskapende ideer om til virkelighet. Klarna Kosma ble lansert i 2022 og er Klarnas finansteknologiske plattform for banker, fintech-selskaper og innovative forhandlere som utvikler betalingstjenester eller trenger tilgang til finansielle data for å utvikle egne løsninger for sluttbrukerne. Den velprøvde og velutviklede plattformen tilbyr tilkoblingsmuligheter til et voksende nettverk av over 15 000 banker i 24 land via én enkelt Open Banking API. Klarna Kosma behandler i dag nærmere 1 milliard forespørsler om tilgang til bankkontoer hvert år, og er verdens mest omfattende Open Banking-plattform. Mer informasjon finnes på www.kosma.com.