Kraftiga ökningar för näthandeln när svenskarna tränar och rör sig mer ute i friska luften

October 1, 2020

Färsk statistik från Klarna visar att försäljningen av sport och fritidsutrustning ökat med 41% under det senaste halvåret jämfört med motsvarande period under fjolåret. Och trenden har fortsatt under hösten med en ökning på 33% under de tre första veckorna i september. Klarna har också genomfört en undersökning bland svenska konsumenter som visar att en tredjedel (34%) av svenskarna har köpt tränings- eller friluftsutrustning på nätet under det senaste året.

- En stor majoritet svenskar har börjat spendera mer tid ute i naturen under coronapandemin och många har genom e-handeln skapat sig bättre förutsättningar för att få ut det mesta av sina äventyr oavsett om det handlar om snabbare löparskor till träningen eller ett tält för att prova på friluftslivet, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Coronapandemin har medfört ett ökat friluftsliv för de flesta svenskar
Klarnas undersökning visar att de flesta (60%) svenskar har spenderat mer tid ute i naturen under coronapandemin och att ungefär en tredjedel (29%) har köpt friluftsutrustning. Samtidigt har svenskarna även börjat motionera mer ute i det fria. Ungefär hälften (47%) uppger att de tränat mer hemma och utomhus istället för att gå till gymmet. Majoriteten av dem (61%) har även köpt träningsutrustning, som hantlar, gummiband och löparskor.

På Svenska Turistföreningen (STF) kan man också se en stor ökning. På föreningens webb har sökningarna på ordet vandring ökat med hela 60% jämfört med tidigare år och många är de som valt att ta en “svemester” i sommar. Enligt STF har det framförallt i Jämtland och Dalarna varit extra stort intresse för fjällvandring, många förstagångsvandrare och tältare.

Särskilt unga har spenderat mer tid utomhus
Bland unga i åldern 18-35 har två av tre (67%) spenderat mer tid ute i naturen och fyra av tio (41%) har köpt friluftsutrustning av det skälet. Mer än hälften i åldersgruppen (59%) har också nedprioriterat gymmen till fördel för hemmaträning och utomhusaktiviteter och tre fjärdedelar (72%) har köpt utrustning för att komplettera träningen.

- Att unga har ändrat sina vanor genom att välja bort gymmet till fördel för motion utomhus i högre utsträckning än äldre åldersgrupper kan tänkas bero på flera faktorer. Förutom hänsyn till sin omgivning kan det även bero på att de, innan pandemin, tränade utomhus i lägre utsträckning eller besökte gym i högre utsträckning än övriga åldersgrupper. Om det är en långsiktig trend eller tillfällig hänsyn till omgivningen återstår att se, men försäljningsstatistiken visar att de åtminstone skaffat sig utrustning för att fortsätta träna utomhus, säger Viveka Söderbäck.

Allra mest populärt i landets natursköna norra delar
Klarnas shoppingindex visar att försäljningen av sport och friluftsutrustning har varit allra mest populär i landets natursköna norra delar. Allra mest populärt har det varit i Jämtlands län, där invånarna i genomsnitt handlat 66% mer sport och friluftsutrustning än genomsnittssvensken, samt Norrbottens län (55% mer).

Klarnas shoppingindex (Sport & friluft, 21 Mars - 21 september 2020)

(** Index (100) representerar den genomsnittlige svenskens shopping, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person)

Län

Blekinge län 91
Kronobergs län 90
Region Skåne 78

* Statistiken kommer från Klarnas betalningslösningar mellan 21 mars och 21 september 2020. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna för svensk e-handel

Johan Gustafsson, Kommunikationschef Klarna
johan.gustafsson@klarna.com

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.