Ny stor Klarna-rapport djupdyker i svenskarnas shoppingvanor på nätet

November 11, 2020

Sveriges mest omfattande e-handelsrapport “Svenskarnas shoppingvanor på nätet” baseras på statistik från Klarnas betalningslösningar* under årets tre första kvartal. Klarna hanterar uppskattningsvis närmare hälften av köpen inom svensk e-handel.

Klarna har även genomfört en representativ konsumentundersökning** i samarbete med Cint bland 1067 svenska konsumenter för att kartlägga drivkrafter och beteenden bakom köpstatistiken.

E-handeln har ökat mest i Stockholm och Östergötlands län
Statistiken från Klarna visar tydligt att det största skiftet har skett i den butikstäta huvudstaden. Stockholms län toppar tillsammans med Östergötland listan över de län där e-handeln har ökat allra mest jämfört med fjolåret. Men sett på kommunnivå är det i Sorsele i Västerbottens län som landets allra ivrigaste nätshoppare bor, och de handlar dubbelt så mycket på nätet som genomsnittssvensken.

– Stockholm har under året gått förbi landets norra delar som det län där invånarna shoppar mest per person på nätet trots att tillgången till fysiska butiker är större än i andra delar av landet. Majoriteten av de som börjat shoppa mer online har gjort det med hänsyn till sig själva och andra under coronapandemin, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Stor förflyttning från fysiska butiker till e-handeln
Hela 6 av 10 (60%) svenskar har under året handlat mer på nätet, och 5 av 10 (45%) har gjort minst hälften av sina köp på nätet. 7 av 10 (71%) har börjat handla mer på nätet för att skydda sig själva och andra från coronaviruset och hela 9 av 10 (88%) tror att de kommer fortsätta handla lika mycket, eller mer, online även efter pandemin.

- Vi kan se ett tydligt skifte från fysiska butiker till onlinehandeln. Det är en långtgående trend som gått snabbare än någonsin tidigare på grund av pandemin. Men det är också tydligt att det inte är en temporär förflyttning, nästan alla svenskar tror att de kommer fortsätta att handla lika mycket, eller till och med ännu mer, online även efter pandemin, säger Viveka Söderbäck.

Kvinnor dominerar e-handeln - men män gör de dyraste köpen
Kvinnor har under årets tre första kvartal stått för 7 av 10 köp (69%) och 60% av den totala försäljningen. Män gör som regel dyrare köp, och har ett 44% högre genomsnittligt ordervärde än kvinnor när de handlar. Kvinnor använder mobilen vid 2 av 3 köp (62%), vilket är betydligt oftare än män, som istället föredrar att använda datorer vid majoriteten av sina köp (52%). Det har hittills under året varit mest vanligt att köpa elektronik bland män (65%) medan kläder och skor har varit det vanligaste köpet bland kvinnor (81%).

- Det är framförallt kvinnor som har adderat till garderoben under året, samtidigt som män i högre utsträckning beställt hem elektronik. Någonting de båda har gemensamt är att apoteksvaror har stått högt i kurs under året, och det är onekligen så att pandemin medfört att fler valt att besöka nätapoteken. Vi är nog många som aldrig kommer glömma hur fort handsprit blev en eftertraktad men sällsynt handelsvara när coronapandemin bröt ut, säger Viveka Söderbäck.

Fakta ur rapporten***

Svenskarna som shoppat mest på nätet

Stockholms län - 112
Norrbottens län - 110
Jämtlands län - 109

Sorsele (Västerbottens län) - 200
Övertorneå (Norrbottens län) - 184
Storfors (Värmlands län) - 183

Svenskarna som ökat sin shopping mest på nätet

Östergötlands län - 106
Stockholms län - 105
Uppsala län - 101

Boxholm (Östergötlands län) - 188
Ydre (Östergötlands län) - 163
Vansbro (Dalarnas län) - 131

Svenskarna som gör de dyraste köpen sett till genomsnittligt snittordervärde

Norrbottens län - 112
Region Gotland - 109
Jämtlands län - 107

Danderyd (Stockholms län) - 140
Arjeplog (Norrbottens län) - 129
Lidingö (Stockholms län) - 127

Besök den interaktiva rapporten på Klarnas hemsida:

* Statistiken kommer från Klarnas betalningslösningar mellan 1 januari och 30 september 2020. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna för svensk e-handel
** Klarna genomförde i samarbete med Cint en nationellt representativ undersökning bland 1067 svenska konsumenter
*** Fullständig lista över landets län och kommuner finns tillgänglig på hemsidan

Niklas Gillström, Presschef Klarna Sverige
niklas.gillstrom@klarna.com

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.