Nya försäljningsrekord för Black Friday och Black Week

December 2, 2019

Viveka-Press-1 Medium

- När veckan summeras kan vi konstatera att Black Friday fortsätter växa och fortfarande är ohotad som årets i särklass största shoppingdag. Försäljningen ökar dock i ännu högre utsträckning under dagarna innan och efter, som alltmer blivit Black Week för svenska folket. Många handlare väljer att ha erbjudanden under flera dagar, och det blir därför också naturligt att konsumenter sprider sina köp mer över hela veckan, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Miljontals svenskar fyndade under Black Friday, och de som handlade allra mest per person jämfört med genomsnittssvensken var Stockholmarna och Norrbottningarna. En undersökning** Klarna genomförde inför Black Friday visade att över halva befolkningen planerade att handla på Black Friday, och av dem hade nio av tio planerat både sina köp och bestämt sig för hur mycket de skulle spendera sedan flera veckor tillbaka. Samtidigt uppgav ungefär två tredjedelar (61%) av konsumenterna att de tycker att det är viktigt att varorna de köper, eller får, är hållbart producerade. Ungefär hälften (51%) uppgav att hänsyn till miljö- och hållbarhetsfrågor skulle påverka deras shoppande under Black Friday och julhandeln.

- Black Friday vänder upp och ned på hur e-handeln ser ut under en vanlig dag, och man skulle till och med kunna säga att det har blivit folkligt att handla just den här dagen. Majoriteten av svenska folket planerar att handla, och nästan alla bestämmer sig på förhand för vad de ska köpa och hur mycket de ska spendera. Det innebär att skillnaderna som råder mellan olika kundgrupper under en genomsnittlig dag jämnas ut, och många shoppar inom varukategorier de vanligtvis inte handlar lika mycket inom. Det kan ju både vara julklappar till andra, likväl som att man passar på när det är billiga priser inom varukategorier som man inte brinner för i vanliga fall, säger Viveka Söderbäck.

Fakta om Black Friday och Black Week 2019:

• Försäljningsökning - Black Friday: 14%
  • Försäljningsökning - Black Week (måndag-söndag): 30%
  • Försäljningsökning - Black Week (bortsett från Black Friday): 38%
  • Fördelning av försäljningen mellan kvinnor/män: 53% (kvinnor) / 47% (män)
  • Försäljningsökning jämfört med fjolåret fördelad kvinnor/män: 17% (kvinnor) / 10% (män)
  • Mest populära klockslaget att handla på under veckan: 21.00-22.00 på Black Friday
  • Kategorier med störst ökning jämfört med fjolåret: Mode och skönhet (18%) och Elektronik (17%)
  • Län med störst försäljningsökning jämfört med fjolåret: Stockholms län, Kronobergs län, Region Skåne
  • Län med högst shopping per capita: Stockholms län, Norrbottens län, Kronobergs län

Shopping per capita i Sveriges län under Black Friday
(Index 100 representerar den genomsnittlige svenskens shopping under Black Friday, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person)

Län Shopping per capita Försäljningsökning 2018-19
Västmanlands län 92 15%
Södermanlands län 86 3%
Region Gotland*** 91 13%

* Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk ehandel
** 1066 svenskar deltog i Klarnas undersökning som utfördes i Cints panel under den första veckan i november 2019

*** Shopping per capita för Region Gotland har uppdaterats

Magnus Törnblom
Presschef
magnus.tornblom@klarna.com / press@klarna.com

Klarna gör shopping smoooth, är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag över 190 000 anslutna handlare, 2 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.