Nya siffror visar på uppgång för näthandeln under Black Friday

November 27, 2022

– Veckans siffror tyder på att Black Week och i synnerhet Black Friday fortsätter vara köpstarka dagar. I år ser vi en högre prismedvetenhet hos svenska konsumenter som insett fördelarna med att koncentrera sina planerade inköp till veckan för att spara pengar, inte minst julklappar. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Friday och att ungefär lika många planerat att göra inköp till själva som till nära och kära, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Ny shoppingdata från Klarna under Black Friday och Black Week:

• Den totala nätförsäljningen under Black Friday ökade med +6% jämfört med förra året.
  • Den totala näthandeln under Black Week (21-25 nov) ökade med totalt +2% jämfört med förra året.

• Försäljningsökning under den första timmen av Black Friday (0.00 till 01.00) jämfört med samma tid en genomsnittlig shoppingdag: +755 %
  • De mest sålda produktkategorierna under Black Friday var, sport & fritidsprodukter, elektronik och smycken och accessoarer jämfört med en vanlig dag.
  • Invånarna i Stockholm, Södermanland och Uppsala län var mest angelägna om att dra nytta av rabatter och erbjudanden under fredagen och handlade för 17%, 4% respektive 4% mer per capita än genomsnittet i landet.
  • Mest sålda produktkategorier skiljer sig åt runt om i landet: I norra Sverige är sport och fritidsutrustning mest populärt och i södra och västra Sverige är det smycken och accessoarer som sålt bäst. I Stockholm har man främst köpt kläder och skor. Gotlänningarna har framförallt shoppat sport och fritidsutrustning.

• Den åldersgrupp som handlade mest under fredagen är åldersgruppen 25-40 år (Millennials) som stått för 45 procent av inköpen.

• Kvinnor har stått för merparten av köpen under Black Friday i år – 60 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 40 procent av män.
  • Vad man köper skiljer sig något åt mellan män och kvinnor. Kvinnor har främst köpt barnprodukter, elektronik och smycken och accessoarer. Män har handlat inom samma kategorier men istället för smycken och accessoarer har de köpt desto mer inom sport- och fritidsutrustning. Detta är jämfört med försäljningen en vanlig dag.

Vill du veta mer? Få uppdaterad data och konsumentinsikter kopplat till Black Week på: https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/

Klarna Shoppingindex* - onlineförsäljning under Black Friday
Blekinge län 88 Elektronik
Jämtlands län 86 Sport- och fritidsprodukter
Västernorrlands län 82 Sport- och fritidsprodukter

* Shoppingindex: Indexet 100 står för de genomsnittliga onlineköp som görs av svenska medborgare. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har köpt mer eller mindre per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Nepa i 17 länder (Sverige, Norge, Finland, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Polen, Irland och Italien). Undersökningen utfördes under oktober och november 2022 med 17 000 respondenter och ett representativt urval av minst 1000 respondenter per land som valts ut av Nepa. 1033 svenskar deltog i undersökningen.

Om Klarnas shoppingdata
Insikter från Klarnas shoppingdata. Klarna har fler än 150 miljoner konsumenter och 450 000 e- handlare globalt, och hanterar uppskattningsvis ungefär hälften av alla transaktioner för svensk e-handel.