Så ska Klarna hjälpa e-handlare stoppa butiksdöden - inleder samarbete med Gigstr

February 11, 2020

open-space-5 1296x 1

Den gemensamma satsningen mellan shoppingleverantören Klarna och den nordiska human-to-human marketing communityn Gigstr inleds i början av februari och innebär starten av ett strategiskt samarbete. Ambitionen är att erbjuda e-handlare en skräddarsydd möjlighet att möta nya och existerande kunder i fysisk miljö efter egna förutsättningar och önskemål. Gigstr arbetar med ett stort antal lokaler över hela landet, med allt från mindre ytor i större butikslokaler (så kallade ‘shop-in-shops’) och ‘pop-up’-lokaler i gallerior till fullskaliga butikslokaler. Handlare som tidigare bara funnits tillgängliga på nätet får genom samarbetet förenklad möjlighet till att besöka nya orter och målgrupper genom events och tillfälliga butikslösningar, antingen genom att lansera i egen regi eller genom så kallad co-branding tillsammans med Klarna.

- Det ska bli grymt spännande att dra igång det här projektet och underlätta för modiga entreprenörer som önskar bredda sin verksamhet och känna på hur kundmötet förändras med ett mer komplett multikanalserbjudande. Många underskattar nog hur betydelsefullt mötet i den fysiska världen fortfarande kan vara för den moderna konsumenten, och tillsammans med Gigstr tillför vi nu ytterligare en dimension i vårt breda erbjudande till svenska e-handlare, säger Christian Cabau, marknadschef på Klarna.

- Retail är inte döende - tråkig retail är döende. Att erbjuda unika upplevelser som ger konsumenter mer än de förväntar sig kommer alltid vara relevant, och det är precis det vi ska göra tillsammans med Klarna och deras handlare, säger Gigstrs grundare och VD, Rasmus Solholm.

Erbjudandet finns tillgängligt för alla svenska e-handlare som samarbetar med Klarna från och med starten av februari.

Christian Cabau, Marknadschef, Klarna Sverige
christian.cabau@klarna.com

Gigstr
Alexander Åström, Marknadschef Gigstr
alexander@gigstr.com

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 170 000 anslutna handlare, 2 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, Michael Kors, Nike, Superdry, Samsung, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sin personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Om Gigstr
Gigstr är ett nordiskt community för human-to-human marketing. Sedan 2016 har tusentals innovativa varumärken använt oss som sin partner för personal, popups och events.
Vi vill hjälpa företag att skapa trovärdighet och försäljning genom marknadsföringens starkaste medium: människor. Med en plattform baserad på smart teknik, människor och partners som förvandlar vi human-to-human marketing och events till en mät- och skalbar kommunikationskanal. Gigstr erbjuder tjänster för såväl bemanning som helhetslösningar och byråtjänster för bl.a. events, popups, roadshows, butiks-demos och gatukampanjer. Vårt mål är att göra offline-kommunikation lika mätbart, målgruppsstyrt och effektivt som online-marknadsföring är för sälj- och marknadschefer idag.