SE: Adlibrisgruppen förlänger samarbetet med Klarna

May 8, 2018

Stockholm, 8 maj, 2018 – Adlibrisgruppen, en av Nordens ledande e-handelskoncerner, och Klarna, en av Europas ledande betalningsleverantörer, förlänger sitt framgångsrika samarbete. Klarna har varit en viktig partner och möjliggörare för Adlibrisgruppens snabba tillväxt de senaste åren. Sedan samarbetet inleddes 2010 har Adlibrisgruppens omsättning vuxit från cirka 1,4 miljarder kronor till 2 miljarder kronor 2017, både organiskt och via förvärv.

“Vi ser extremt positivt på framtiden för vår e-handel och vi hoppas mer än fördubbla vår omsättning de närmaste tre åren. För att uppfylla de ambitiösa tillväxtplanerna behöver vi liera oss med starka samarbetspartners inom flera områden där betalningar är ett av de viktigaste. Klarna har bevisat att de är en partner vi kan växa med”, säger Henrik Oscarsson, Chief Operating Officer på Adlibrisgruppen.

“Vi är naturligtvis jätteglada att återigen få förtroendet från Adlibrisgruppen. Vårt samarbete sträcker sig tillbaka till 2010 och för oss på Klarna är vår goda relation med Adlibrisgruppen väldigt uppskattad och värdefull. Vi ser detta som ett kvitto på att vi erbjuder den bästa, enklaste och mest flexibla betallösningen på marknaden för såväl handlare som för deras kunder. Adlibrisgruppen har gjort en enorm tillväxtresa sedan vi inledde vårt samarbete. Vi ser mycket fram emot att genom ett gemensamt fokus på hela kundresan fortsätta att stötta Adlibrisgruppen i deras framtida utveckling”, säger Martin Tivéus, Chief Commercial Officer Nordics på Klarna.

Adlibrisgruppen har en uttalad ambition att öka köpfrekvensen hos kunderna på alla sina e-handelssajter samt att växa ytterligare i framförallt Sverige, Norge och Finland, och ser Klarna som en strategiskt viktig partner i detta arbete.

“Klarnas framåtlutade affärsutveckling och driftsäkerhet som betalningsleverantör ger oss bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas med vår tillväxtsresa. Vi känner oss trygga med att Klarna även fortsatt kommer att ligga i framkant när det kommer till den teknologiska utvecklingen och att vi därför kontinuerligt kan erbjuda de senaste och bästa betallösningarna till våra kunder. Sen uppskattar vi också att de vågar utmana oss och hur vi tänker kring vår affär när de presenterar nya lösningar”, avslutar Henrik Oscarsson.

Klarna står för hela Adlibrisgruppens kassalösning som består av produkterna Betala DirektBetala sen och Dela upp. Samarbetet innefattar hela Adlibrisgruppen som utöver Adlibris bland annat inkluderar e-handelssajterna Kökets favoriter, Makujakauppa, Bamba, Discshop, Roliga prylar, Odla.nu, Yayday och Wonderwall.

Johanna Nyman, Senior Manager Communications & PR

Adlibrisgruppen
Henrik Oscarsson, Chief Operating Officer
henrik.oscarsson@adlibris.com

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 89 000 anslutna handlare. Klarna har 2 000 anställda och är verksamt i 14 länder.

Om Adlibrisgruppen

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets Favoriter, Makujakauppa, Yayday, Wonderwall och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.