Sena nätter och hållbarhet i fokus när svenskarna noggrant planerar inför Black Friday

November 28, 2019

Viveka-Press-1 Medium

- Förväntningarna inför Black Friday är höga bland svenskarna, och den genomsnittliga svenska konsumenten är noga med att planera sina kommande fynd. Detta för att få ut så mycket som möjligt av plånboken, men samtidigt också minimera konsumtionens miljöpåverkan. Medvetenheten är hög, och det är bara en av tio som inte har en tydlig shoppingplan, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Var tredje konsument kommer vara vaken till tolvslaget för att shoppa på nätet direkt när Black Friday börjar

Sex av tio (60%) som planerar att handla på Black Friday uppger att de tänkt handla mest online, medan det bara är en femtedel (20%) som tänkt handla mest i fysisk butik. Och bland de som planerar att handla kommer mer än var tredje (38%) konsument att sitta vaken till tolvslaget för att kunna shoppa direkt på nätet när Black Friday börjar.

- Miljontals svenskar gör kvällen innan Black Friday till årets stora uppesittarkväll för nätshopping. Vi har symboliskt sett börjat hänga på låset till landets nätbutiker för att vara bland de första att ta del av de erbjudanden och prisreduceringar som många handlare släpper vid tolvslaget när Black Friday börjar, säger Viveka Söderbäck.

Majoriteten av svenskarna planerar att handla och de allra flesta har redan bestämt sig för hur mycket de tänkt spendera och vilka varor de önskar köpa

Klarnas undersökning visar att nästan alla (97%) känner till Black Friday, en majoritet planerar att handla (62%) och att tre av fyra (73%) av dem även tänkt köpa julklappar. Bland de som tänkt handla, har nästan alla (84%) planerat sina inköp, och bestämt sig för hur mycket de ska spendera (86%).

En av fyra personer (24%) som tänkt handla på Black Friday har planerat noga, medan majoriteten planerat något (60%) och bara en av sju (14%) inte har planerat alls.

- Att majoriteten av den svenska befolkningen tänkt handla på Black Friday säger en hel del om hur etablerad shoppingdagen är bland konsumenter, särskilt med tanke på att fredagar normalt sett är den dag det, vanligtvis, shoppas minst på, på nätet. Men vår undersökning visar också att det inte nödvändigtvis handlar om att shoppa bara för att det är billigt, utan att de allra flesta förbereder sig noga inför Black Friday och har koll på både budgeten och vilka erbjudanden och varor de önskar köpa om priset blir det rätta. Det handlar mer om att göra, redan inplanerade, köp när priserna är nedsatta, säger Viveka Söderbäck.

Miljö- och hållbarhetsfrågor har varit i fokus under det gångna året, och Klarnas undersökning visar att två tredjedelar (61%) av konsumenterna tycker att det är viktigt att varorna de köper, eller får, är hållbart producerade. Och bland dem uppger nio av tio (87%) att det blivit viktigare under det gångna året. Ungefär hälften (51%) uppger att hänsyn till miljö- och hållbarhetsfrågor kommer att påverka deras shoppande under Black Friday och julhandeln, men det råder delade meningar om hur man bäst ska gå tillväga.

- Det råder ingen tvekan om att hållbarhetsfrågor har blivit viktigare för svenska konsumenter under det gångna året, och att det kommer påverka shoppingen under de kommande veckorna inför jul. Men även om ungefär hälften uppger att hänsyn till miljön kommer påverka deras shoppingvanor, verkar det råda delade meningar om hur man ska gå tillväga. Vår undersökning visar att ungefär en femtedel ännu inte vet hur det kommer att påverka dem, samtidigt som det är ganska jämnt fördelat mellan dem som tänkt köpa färre produkter, köpa mer miljövänliga produkter, eller produkter med längre hållbarhet. Det råder också delade meningar om huruvida det är bättre att handla mer på nätet eller i fysisk butik, säger Viveka Söderbäck.

* 1066 svenskar deltog i Klarnas undersökning som utfördes i Cints panel under den första veckan i november 2019

Magnus Törnblom
Presschef
magnus.tornblom@klarna.com / press@klarna.com

Klarna gör shopping smoooth, är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag över 190 000 anslutna handlare, 2 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.