Snuset flyttar online: Pandemi och stängd gränshandel ger kraftiga försäljningslyft

April 1, 2021

Snusförsäljningen på nätet har exploderat under Covid-19-pandemin. I Norge ligger ökningen på 246% och i Sverige 55% under årets två första månader jämfört med samma period i fjol, enligt färsk statistik från Klarna. Sociala restriktioner och nya regler för gränshandeln gör att rekordmånga snusare gör sina inköp online istället för i fysiska butiker.

Allt fler konsumenter köper sitt snus på nätet, visar nya siffror från Klarna. Försäljningsvolymen har ökat markant, och allra störst är ökningen i Norge. Under januari och februari steg den norska snusförsäljningen via Klarna med hela 246% jämfört med samma period i fjol. I Sverige låg ökningen på 55% – även det klart över snittet för e-handeln som helhet.

Några siffror värda att notera:

• 66-plussarna är den åldersgrupp som ökade sin andel av de totala snusköpen på nätet mest (+23% i Norge och +6% i Sverige).
  • Kvinnor ökar sin andel av snusförsäljningen i Sverige (+4%).
  • Sex av tio snusköp görs via mobilen i båda länderna.
  • Måndagar är veckodagen som det är vanligast att köpa snus på. Flest snusköp på nätet sker mellan klockan 19 och 20.

- Många snusare är vana vid att köpa sina dosor i den lokala tobaksbutiken, i kiosken på vägen till jobbet, eller i mataffären tillsammans med sina övriga vardagsinköp. Men allt fler väljer att beställa sitt snus på nätet. När många både arbetar och spenderar mer tid i hemmet blir det naturligt att detta medför ett utbrett skifte i dagligvaruhandeln och därmed även snuskonsumenternas köpmönstersäger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Den kraftiga försäljningsökningen av snus på nätet drivs av tre primära orsaker:

• Coronapandemin och därigenom de restriktioner som införts kring besök i fysiska butiker.
  • Under 2020 tappade gränshandeln mellan Sverige och Norge 87,5 procent av sin omsättning, enligt Statistisk sentralbyrå, Norges motsvarighet till SCB. Snus är en av de varukategorier som säljs i stora volymer på grund av prisskillnaden mellan länderna.
  • Norges beslut att sänka skatten på snus med 25% i december.

E-handlaren Haypp Group, som bland annat driver Snusbolaget.se och Snuslageret.no, märker tydligt av det ökande intresset för att handla snus på nätet.

- Handeln med snus på nätet har ökat rejält under flera år, och vi ser en särskilt dramatisk tillväxt sedan årsskiftet. Det tog oss bara 25 dagar i januari att slå nytt försäljningsrekord under en enskild dag, och passera den tidigare rekordnoteringen under Black Friday. Det här är ett tydligt trendbrott som tyder på ett nytt konsumentbeteende som är här för att stanna, och att snushandeln framöver kommer fortsätta bli allt mer digital. Vår prognos är att 2021 kommer bli ett rekordår för osssäger Markus Lindblad, kommunikationschef på Haypp Group.

I Sverige är det Jämtlands län som toppar listan över regionerna där det köps mest snus per capita på nätet. Här köper invånarna 45% mer snus på nätet än genomsnittet i landet. Minst snus köps i Skåne, där nätförsäljningen per capita ligger 28% under landsgenomsnittet. På Haypp Group har man noterat att de norska regionerna närmast den svenska gränsen har stått för den största försäljningsökningen det senaste året.

- Vår försäljning i Norge mer än tvådubblades i januari 2021 jämfört med samma månad i fjol. Dock är ökningen nästan 600% i orter som har mindre än 95 minuters resa till Charlottenberg och Töckfors, där mycket av gränshandeln vanligtvis sker. Det innebär hela 15 000 nya kunder till Snuslageret.no bara utifrån dessa två gränshandelsplatsersäger Markus Lindblad.

Lista: Länen som handlar mest och minst snus på nätet:

Län

Index - shopping per invånare (Nationellt genomsnitt=100)
Jämtlands län 145
Blekinge län 83
Region Halland 82
Region Skåne 72

*Index (100) motsvarar genomsnittsförsäljningen av snus på nätet för hela Sverige, och en högre eller lägre siffra avslöjar om det shoppas mer eller mindre på nätet per invånare sett till befolkningsmängden. Datan baseras på köp via Klarna under januari och februari 2021. Klarna hanterar uppskattningsvis hälften av alla transaktioner inom e-handeln i Sverige.