Stor efterfrågan på Klarnakortet i USA - 1 miljon kunder har skrivit upp sig på väntelistan inför lanseringen

April 12, 2022

Klarna Card

Efter framgångsrika lanseringar i Sverige, Tyskland och Storbritannien meddelade Klarna i mitten av februari att man öppnar en väntelista inför lanseringen av Klarnakortet i USA. Efterfrågan för ett flexibelt alternativ till konventionella korterbjudanden är stark, och på mindre än två månader har över 1 miljon amerikaner skrivit upp sig på väntelistan. Dessutom når Klarnakortet inom kort en ny milstolpe, med sammanlagt 1 miljon användare i Sverige, Tyskland och Storbritannien.

Veckan efter påsk kommer Klarnakortet ha 1 000 000 användare i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Klarnakortet, som lanserades i Storbritannien i höstas, har på kort tid blivit en populär produkt och redan inför lanseringen var det 450 000 konsumenter som skrev upp sig på väntelistan, under loppet av bara ett par dagar. Samtidigt är USA den marknad där Klarnas tillväxt är som allra starkast och inom kort kommer Klarnakortet att lanseras även där. Efterfrågan på kortet är stor och redan nu har över 1 miljon amerikaner skrivit upp sig på väntelistan.

"Amerikanska konsumenter betalar 120 miljarder dollar i räntebetalningar och avgifter enbart på kreditkort varje år. Klarnakortet ger konsumenten ett verkligt alternativ till högkostnadskreditkort och kommer att göra det möjligt för amerikaner att betala var som helst med vår populära "Pay in 4"-lösning, både online och i butik. Kortet är sedan tidigare en väldigt eftertraktad produkt på andra marknader, och det faktum att vi nu redan har över 1 miljon konsumenter som skrivit upp sig på väntelistan bådar gott inför lanseringen", säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Genom ett transparent upplägg med strukturerade avbetalningar varannan vecka, i kombination med solida kreditkontroller som utförs i realtid, kommer Klarnakortet att erbjuda amerikanska konsumenter en hållbar form av kredit. Några av de främsta fördelarna med Klarnakortet är dess smarta integration i Klarna-appen, vilket ger kunden en samlad överblick över sina inköp. Genom en enkel inloggning kan betalningar och fakturor hanteras på ett smidigt sätt, vilket också bidrar till Klarnakortets användarvänlighet.

Under 2021 ökade antalet användare av Klarnakortet globalt med 50 procent och i Sverige, där kortet funnits längst, ökade antalet användare med 33 procent. Det innebär att 5 procent av den svenska befolkningen inom kort kommer att ha ett Klarnakort.

För mer information, vänligen kontakta press@klarna.com

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com