Synsam Group och Klarna lanserar nytt innovativt linsabonnemang i Norden

January 29, 2019

Synsam linsabonnemang

Synsam Group har över 50 års erfarenhet av att förbättra människors ögonhälsa och är idag Sveriges största optikerkedja med drygt 190 butiker i Sverige och totalt 500 i Norden. En av företagets mest populära tjänster är Synsam Lifestyle Linsabonnemang, som också inkluderar hemleveranser och årliga linsundersökningar. För att skapa en bättre och smidigare kundupplevelse har Synsam Group tillsammans med Klarna tagit fram ett nytt koncept som låter kunder teckna linsabonnemang med mobilen i fysiska butiker samtidigt som de kan sköta all administration kring abonnemanget online.

Det nya digitala konceptet för att teckna Synsam Lifestyle Linsabonnemang har visat sig mycket uppskattat av både personal och kunder då det är en enkel och effektiv process. Kunder behöver inte uppge personlig information som födelsedatum och personnummer och inga papper behöver undertecknas. Kunderna kan nu istället använda mobilen och genom ett par enkla knapptryck godkänna villkoren och bekräfta sin identitet. Den månatliga betalningen för abonnemanget genomförs sedan precis som kunden själv önskar det då de kan välja att betala direkt eller med faktura genom Klarna.

Jimmy Engström, Head of Digital Commerce & Contact Lenses, Synsam Group: “På Synsam Group strävar vi alltid efter att ge våra kunder de bästa skräddarsydda helhetslösningarna inom Ögonhälsa och Eye Fashion. Det nya och redan mycket populära linsabonnemanget är ett enkelt, bekvämt och tryggt sätt för våra linskunder att ta hand om sin ögonhälsa, få sina linser levererade var och när de önskar och enkelt administrera sitt abonnemang själva online eller i butik. Lösningen utvecklad tillsammans med Klarna är en perfekt pusselbit i Synsam Groups strävan att binda samman våra försäljnings- och servicekanaler genom digital innovation och göra kundupplevelsen så sömlös som möjligt.”

Christofer Marquart, kundansvarig, Klarna: “Vi är glada över att tillsammans med Synsam Group tagit fram en lösning som skapar en bättre upplevelse för såväl kunderna som butikerna. Bland allt fler av våra handlare efterfrågas sömlösa lösningar som kopplar samman digitala betalningar med fysiska butiker. Samarbetet med Synsam Group är ett bra exempel på nästa generations kundupplevelse som skapar nytta för såväl kunden i form av en smidigare köpupplevelse som för Synsam Group genom ökat antal ordrar.”

**********

Johanna Nyman, Senior Manager Communications & PR

Synsam Group

Jimmy Engström, Head of Digital Commerce & Contact Lenses

jimmy.engstrom@synsam.com

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. Klarna har idag 90 000 anslutna handlare. Klarna har 2 000 anställda och är verksamt i 14 länder.

Om Synsam Group
Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Fashion och Eye Health, och har ett brett sortiment som utgår ifrån kundens olika livsstilar. Koncernen har en global närvaro, omsätter cirka 3 miljarder SEK och har en EBITDA på ca 20%. Totalt har koncernen ca 500 butiker som drivs under varumärkena Synsam och Profil Optik. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt och lönsamhetsutveckling som är bland de högsta i Europa 2017.