Klarna i ny tillväxtsatsning för återförsäljare och kreatörer med verktygen Ads Manager och Creator Shops

November 13, 2023

Ads Manager SE2
  • Ads Manager är en självbetjänande annonsplattform som ger återförsäljare möjlighet att bättre nå ut till Klarnas köpstarka målgrupp, nu tillgängligt i Storbritannien och Sverige
  • Creator Shops erbjuder kreatörer egna unika skyltfönster, nu tillgängligt i USA

Stockholm, 13 November, 2023 - Idag presenterar Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, nya tillväxtverktyg för återförsäljare och kreatörer för att hjälpa dem interagera mer effektivt med sina målgrupper samt förhöja shoppingupplevelsen för konsumenter. Klarna verkar för att accelerera handel och genom att erbjuda marknadsförings- och annonslösningar skapas nya intäktsmöjligheter för stora och små återförsäljare, inte minst i tider när de behöver mer stöd för att expandera sina verksamheter, öka trafiken och driva försäljning.

“Med Creator Shops och Ads Manager utökar vi vårt utbud av marknadsförings- och annonslösningar för återförsäljare, och fortsätter att utveckla Klarna bortom BNPL till att bli en tillväxtpartner och ett medianätverk inom retailsektorn.Vårt kombinerade nätverk av över en miljon återförsäljare och kreatörer globalt har nu ett mer kraftfullt sätt att nå Klarnas 150 miljoner köpintresserade användare på, samtidigt som konsumenter får en smidigare och mer effektiv köpupplevelse.”, säger David Sandstrom, CMO för Klarna

Ads Manager: ett nytt kraftfullt sätt att nå ut till konsumenterna
Efter en framgångsrik utrullning i USA lanseras nu Ads Manager även för Klarnas detaljhandelspartners i Sverige och Storbritannien. Tjänsten möjliggör ett effektivt sätt att nå Klarnas 150 miljoner användare, genom att konsumenter frivilligt delar information med Klarna som ett led i att få en mer personlig shoppingupplevelse. Ads Manager säkerställer sedan att relevant innehåll visas genom att möjliggöra för återförsäljare att nå konsumenter som aktivt letar efter varumärken och produkter som liknar deras. Plattformen ger varumärken ett smidigare och mer effektivt sätt att marknadsföra på, från att skapa annonser, till att målgruppsanpassa, utvärdera och optimera.

Till skillnad från plattformar som Google och Facebook där konsumenter bland annat gör generella sökförfrågningar, interagerar med vänner, lyssnar på musik eller vill hitta ett jobb, är Klarna istället helt fokuserat på shopping. Ads Manager är därmed en effektiv plattform för återförsäljare att nå kunder vid själva köptillfället. Återförsäljare i USA som använt Klarna för annonsering har sett att klickfrekvensen (click-through-rate) är upp till 25 gånger högre än branschgenomsnittet.

“Klarna Ads Manager ger oss möjligheten att snabbt och enkelt implementera riktade annonskampanjer för att nå Klarna-användare. Vi letar alltid efter nya sätt att möta kunder där de är, och den här målgruppen har varit värdefull att nå ut till, med starka click-through-siffror. Plattformens användarvänliga gränssnitt gör att vi enkelt kan spåra kampanjer, vilket gör att vi kan skapa värdefulla resultat för vår verksamhet”, säger Caleb Orion, Director of Acquisition på Caden Lane.

Klarnas Ads Manager kommer att rullas ut globalt under de kommande månaderna.

Creator Shops - en ny destination för shopping
Efter succén i Europa lanseras nu även Creator Shops i USA. Enligt en ny undersökning från Klarna får 68% av amerikanska 18-26 åringar respektive 59% av 27-42 åringar sin shoppinginspiration från sociala medier. Med Creator Shops ger Klarna sitt växande nätverk av över 500 000 kreatörer möjlighet att öppna egna skyltfönster på Klarna.com, och samtidigt öka intäktsmöjligheter för återförsäljare. Via Klarnas Creator Platform kan kreatörer på ett effektivt och inspirerande sätt dela produktrekommendationer från tusentals varumärken. Kreatörerna kan även dela videor, bilder och sin personliga butik på Klarna.com i sociala kanaler. Verktyget underlättar även för konsumenter att hitta produkter från sina favoritkreatörers rekommendationer, allt på ett och samma ställe.

Klarnas nätverk av aktiva kreatörer i USA har vuxit femfaldigt i år jämfört med året innan, vilket ger dem en möjlighet att utöka sin räckvidd genom att synas och verka i nya kanaler. Köpbart videoinnehåll som laddats upp på Creator Shop-sidan kommer inom kort också att delas automatiskt i Klarna-appen, vilket möjliggör för kreatörer att nå Klarnas nätverk av 27 miljoner månatliga användare.

“Klarnas Creator Platform har blivit en väsentlig del av vår interna influencerstrategi. Genom att ha full tillgång till alla delar av kreatörernas resultatdata kan vi hålla bättre koll på våra kampanjer och vara reaktiva där det behövs,” säger Lisa Goody, Associate Director för Free People i EU.

Genom att inkludera länkar till produkterna som visas upp och illustreras, kan kreatörer dessutom utöka möjligheten att tjäna pengar från varje inlägg, oavsett social plattform. Detta då deras följare enkelt kan klicka sig vidare till deras shop och handla.

Genom expansionen av Klarnas marknadsförings- och annonslösningar för sina 500 000 detaljhandelspartners och kreatörsnätverk, fortsätter Klarna att utvecklas bortom att vara en betallösning - till att vara en global shoppingassistent för konsumenter och en tillväxtpartner för återförsäljare. Tack vare sin unika position som knutpunkt mellan bank, betalningar och shopping, fortsätter Klarna att skapa värdefulla utbyten som ger resultat för återförsäljare och samtidigt förbättrar kundupplevelsen.