Klarna lanserar ny inloggningstjänst tillsammans med Tradera och Maîtres – kommer ge konsumenter möjlighet att ta med sig preferenser mellan handlare

June 15, 2023

SIWK

Stockholm, 15 juni – Funktionen lanseras nu för Klarna-användare i Sverige, och kommer framöver även vara tillgänglig på andra marknader där Klarna är verksamma. De första handlarna som implementerar funktionen är Tradera och Maîtres.

Tradera, Sveriges ledande marknadsplats för second hand och begagnat, ser funktionen som en möjlighet att bland annat göra det ännu enklare för användare att snabbt och enkelt sälja vidare sina tidigare Klarnaköp på Tradera.

"Möjligheten att logga in med Klarna gör det enklare och snabbare att lägga ut och sälja vidare sina tidigare Klarnaköp på Tradera – direkt från Klarna-appen. Med några klick har man skapat ett konto på Tradera och är redo att sälja. Det sänker trösklarna ytterligare för att sälja second hand", säger Stefan Öberg, VD för Tradera.

Maîtres, appen som ska förenkla restaurangbesöket med allt från bokning och service, ser fördelar med funktionen i att det minskar antalet steg i registreringsprocessen för deras användare och därmed gör hela upplevelsen smidigare.

“Vi är glada att ha integrerat möjligheten att logga in med Klarna i vår app. Det innebär att våra användare enkelt kan logga in med sina Klarna-uppgifter och automatiskt fylla i sin personliga information för snabbare och smidigare registrering, bokning och betalning. Det här är en viktig förbättring för oss och vi ser fram emot att erbjuda till våra app-användare och restauranger", säger Malin Carlsdotter, VD för Maîtres.

Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson betonar företagets engagemang för att göra shoppingupplevelsen smidigare och enklare för sina användare.

"Vi på Klarna vill fortsätta att skapa innovationer som hjälper Klarna-anslutna handlare att växa, och det här är en produkt som jag tror kan göra riktigt stor skillnad. Att så olika handlare som Maîtres och Tradera redan från början vill vara med visar att den här produkten kan förbättra kundresan för de allra flesta. Vi ser fram emot att hjälpa fler handlare framöver med att skapa angenäma användarupplevelser som bidrar till tillväxt", säger Jesper Eriksson.

Jesper Eriksson fortsätter: “Att kunder nu kan logga in med Klarna är ytterligare ett sätt för oss att manifestera vår roll som en tillväxtpartner för Klarna-anslutna handlare. Med den här funktionen undanröjer vi det stora hindret som registreringar och felaktiga användaruppgifter innebär för många både små och stora handlare där ute.”

Möjligheten att logga in med Klarna är tillgänglig för Klarna-användare på Tradera och Maîtres från och med idag. Fler återförsäljare förväntas att ansluta sig till plattformen i framtiden, och i en kommande version ska användare ha möjlighet att också ta med sig helt andra data, såsom shoppingpreferenser, favoritvarumärken och klädstorlekar vilket kommer skapa en ännu mer unik shoppingupplevelse.

Klarna har under det senaste året lanserat en rad produkter som befäster deras position som tillväxtpartner. Till exempel lanserades tidigare i vår en AI-plugin för ChatGPT som gör det möjligt för ChatGPT-användare att be om shoppingtips, få inspiration och personliga rekommendationer som tar dem till rätt produkt i Klarnas prisjämförelseverktyg. I höstas lanserades också Creator Platform, som kopplar samman e-handlare och influencers. I senaste upplagan av Klarnas produktlanseringsevent Spotlight för våren 2023 släppte man dessutom Ads Manager för den amerikanska marknaden, en produkt som hjälper återförsäljare att nå rätt konsumenter vid rätt tidpunkt.